Wednesday, August 31, 2005

Ambang Merdeka 2005




MERDEKA!!!!! Diam x diam, duk x duk, dh 48 thn kita merdeka.. Kat mane2 mesti duk kecoh melaungkan & mambakar semangat kemerdekaan.. Baik dlm btk program tv, artikel2 majalah/akhbar maupun smbutan kemerdekaan di area masing2.. Tp kan, bile org duk slalu sebut generasi muda x menghayati erti kemerdekaan yg sebenarnye, kdg2 aku terpk gak... Betul laa ape yg dikatakan tu sbb mcm aku sendiri... X penah rase susah smpi ari2 kena mkn nasik lauk ikan bilis atau blaukkan garam jek... Ari2 dpt mkn.. sebut je aku nak mkn ape, aku mampu utk beli.. Serba mewah & selesa kehidupan kita skrg..

Tp tulah, sbb x penah lalui zmn2 getir tu, kdg2 aku sendiri slalu tlupa utk bsyukur dgn ape yg aku dh ade.. Still rs x puas ati dgn itu.. dgn ini... sdgkan kesejahteraan negara kite ni jauh lebih baik compared to other country.. Cth tdekat byk.. Rusuhan slalu blaku, perang2, isu2 remeh dipolitikkan smpi negara x terurus.. ehh manyak laaa... Just tinggal utk kite tgk & lihat atau terus2an wat2 x nampak.... Sesungguhnya aku bsyukur dilahirkan sbg anak Malaysia sewaktu negara kita mula mengalami pmbngunan sehinggakan aku x perlu merasai rase susah, perit & jerihnye hidup..... \(^-^)/

Iskkk.. aku ni cam nak wat assignment lak hehehe.. tp sungguh.. itulah yg aku rase... walaupun aku x slalu rase cm2, at least aku still ade rase tu supaya aku x sentiasa lali & terus2an tleka dgn kemewahan & keselesaan kite arini... :D

Okeh2.. Kite tinggalkan pasal tu.. Jom kite masuk cite lain lak... Hehe.. "Wuuaargghhhhh penatnye!!!!" Tu je yg mampu aku katekan stkt ni slps aku keletihan dgn psiapan utk psembahan Malam Ambang Merdeka 2005 KUSTEM smlm... Aku bukanlah ajk yg tlibat pun.. Wat psembahan pun ber3, x smpi pun 10 minit.. Tp yelah, kelmarin praktis utk 1 lagu tu aje dr kul 12 tghmlm smpi kul 3 pg.. Hehehe ni klu mak aku tau mesti die bising.. :D Tp nak buek camno, diorg dak2 band ni ajk pelaksana program mlm tu.. So mase tuk praktis tu terhad sesgt... Aku plak free pas kul 12tghmlm jek sbb aku keje sblm tu... So dlm 2 jam praktis tu pulun aa betui2.. Diorang pun baru nk cr cord lagu.. Bygkan mlm esoknye nk perform, mlm ni baru nk start praktis!! Hehehe.. hebat aa diorg... :D

Overall pengisian utk MAM 2005 ni xde laa boring sgt cm thn lepas.. Aku plg suke sketsa yg diorg wat smalam.. Lawak gilerrrr!!! Ekekeke Tahniah utk diorg.. :D Pastu nyanyian lagu2 oleh dak2 junior wat aku bangga & x risau lg coz pasni KUSTEM dh ade pelapis... Dh ade yg leh ganti aku... Tu maknenye aku kena laa paham2 sendiri.. Cpt2 ler resign... Ekekek... X reti2..???!!!! :D Apepun, baik psembahan orkestra, kump muzik asli, sketsa, deklamasi puisi, tayangan slide, psembahan band, tarian india maupun dikir barat, kesemuanya menghiburkan & bjaya wat org yg sanggup dtg meredah hujan seawal 830 mlm tu rs berbaloi dgn kebasahan diorg tu hehehe...Ni lagu yg kitorg ber3 nyanyikn smlm, Taburkan Jasa Semaikan Budi (In Team, UNIC & Aeman)...


Pengalaman silam mengajar erti hidup
Dan amat payah utk kita harungi
Mengapa masih ada di antara kita
Persengketaan
Perjalanan waktu sering menghambat kita
Dan kian hampir pada titik hujungnya
Tak perlu ragu-ragu utk tegakkan tugu
Kemerdekaan
Segala-galanya kini telah disediakan
Utk kita teruskan bersama
Jangan biarkan musuh merapatinya
Hancurkan kedamaian kita
Selagi kita mampu pertahankan
Maruah, agama, bangsa & negara
Selagi itulah kita kan bersatu
Di situ letak kunci kejayaan kita bersama
Taburkan jasa & semaikan budi
Jadilah kita warga yg berbakti
Tiup semangat cintakan negara
Demi pewaris bangsa anak-anak generasi kita

0 komen: