Tuesday, September 19, 2006




Maafkan Kepergianku...

Tahun ni genap setahun aku mencoretkan setiap apa yg aku alami & rasa.. di sini, di blog yg aku tak penah jangka akan wujud pd mulanya. Apepun, hari ini & saat ini, aku akan menguburkan blog ini bersama2 dgn segala catatan yg terkandung di dalamnya.. Takkan ada lagi catatan selepas ni.. Nape??? Hmm yg pasti, aku perlu pergi utk melunaskan apa yg sepatutnya aku buat sejak dulu lagi.

Kali ni aku perlu melangkah dgn lebih konsisten. Tak mahu menoleh ke blkg lg. Tak mahu tersekat2 dgn onak2 duri yg sering mencalari kakiku lg. Tak mahu terpengaruh dgn ‘iklan2’ yg sering mengaburi mata ini dgn perkara yg muluk2 lg. Tak mahu menangguh2kan tanggungjawab yg seharusnya kupikul sejak dulu lg. Aku tak mahu mengelak lg. Aku perlu selesaikannya segera. Ya, aku perlu segera!!!

& utk itu, ucapan terima kasih ku kalungkan buat semua yg sudi menjenguk ke sini & juga sudi meninggalkan jejak.. Di kesempatan ini juga, ku susun sepuluh jari memohon maaf kiranya ada kata2ku yg menyinggung perasaan sesiapa dengan atau tanpa aku sengajakan. Aku xpasti apakah aku akan kembali lg ke sini atau apakah aku akan mewujudkan satu taman yg baru utk aku bermain2 & melepaskan lelah.. Entah…

Utk semua, aku dedikasikan pantun & lagu ini sbg tanda kenang-kenangan.. Yg manis antara kita, pahatkanlah ia di sudut hati yg plg dalam & yg pahit antara kita, jadikan ia sbg cabaran yg kita perlu lalui utk menguji seutuh mana ikatan yg tersimpul antara kita. Jasa baik, sokongan serta kata2 semangat dari kalian pasti akan aku ingat selagi nyawa dikandung badan.. Akhirul kalam, aku doakan kalian berjaya, selamat & sejahtera walau apa jua yg kalian lakukan. Maassalamah wa ilal liqa’.. :)

Gasing desa tali berlipat
Congkak hati buah berangan
Di dalam hati akan ku semat
Terukir indah di laman kenangan

Monday, September 11, 2006

Complete Three!!

Aku demam.. Demam yg plg teruk aku alami slps aku disahkan mhidap demam denggi setahun yg lepas. Lame aku terlantar atas katil, drp hari jumaat lagi. Itupun aku gagahkan juga ke MPKT pagi sabtu tu sbb dh janji nk hantarkan housemate aku ke stesen bas. Sibbaik aku slamat smpi ke rumah wpun aku drive blk dlm keadaan aku yg sakit blkg & kejang kaki.

Lepas tu, aku x kuar umah seharian sbb suhu bdn aku panas gile. Esoknye tu baru la aku dibawa ke klinik. Aku rase suhu bdn aku mase tu ade laa 38-39 drjh celcius. Demam aku kali ni lengkap dgn batuk2 & selsema. Complete 3!!

Selera makan aku xde lgsg 3 4 arini. Cuma arini baru rase nk mkn skit. Hari ni pun demam aku masih bersisa cuma x sepanas smalam & hari yg sebelumnya. Tp batuk2 still teruk. Ptg ni sepatutnye ade perjumpaan dgn En Rahman tp aku x attend kot. Kepala aku pening2 lagi ni. K la, aku xleh fokus sgt. Takut tambah2 sakit kepala.
Permisi

Monday, August 28, 2006

Selamat Pengantin Baru... \(^-^)/

Notes: Baca dgn slang temeloh yak..?? :D

Alhamdulillah.. Akhirnye abg koi slamat jugok diijabkabulkan pd 19/8 yg lepaih (lepas) & kendughi nyambut nantu yg buat kek umoh koi pulok dh slamat blangsung dgn lancornye pd 26/8 bebaghu ni :D Bagi pehok koi, slamat pengantein (pengantin) baghu laa koi ucapkan buat abg koi yg soghang ni..


Dgn slamatnye die mlangsungkan pkahwinan, maka xslamat pulok laa bg koi yg jadi mangsa kenen oghang2 tue & sedaghe maghe sbbnye tinggei (tinggal) koi dgn adik koi yg kecik tu je yg masih lg 'single & available' huahuahua.. :P Pehni (pasni) same ade turn koi atau adik koi nye kendughi laa pulok kek umoh kitoghang tuh.. Haa.. Sape dulu laa gamoknye ye..?? ;P Hehehehe :)

Adepun koi balek ke umoh aghi Khamis (24/8) sbb Jumaat mlm Sabtunye tu buat kendughi akikoh ntuk dua oghang anok sedaghe koi yg comei2 belake, Ummi Amra bt Abdul Rahim & Ermina Nadirah bt Emizam. Pon kendughi tu slamat diadakan & bjalan lancor.. Tp koi bapok la penatnye bagei (bagai) nok leghai (lerai) tulang-temulang ni ha.. :D Bygkan pjalanan balek daghi pukui 1 ptg sampei pukui 7.30 mlm tu dgn baih (bas) yg aircond nye macam ke nok taknok jek.. Bepeluh2 koi dok dlm baih tu.. Doh le lame kemain.. Sabooooo jelah koi nye hehe

Esoknye pagi2 Jumaat tu doh sebuk2 prepare ntuk kendughi akikoh sbeloh mlmnye.. Daghi pagi dok laa buat mende2 yg patuit (patut) kek dapo (dapur) tu.. Nok nolong masok tu takde le koi gheti tp kalo nok nolong mende2 yg patuit tu lepaih laa.. :D Adepun sepanjang siang sampei la ke mlmnye tu koi pepalih la sebuknye.. Koi tido pun pukui 2++ pagi sbb dok nyiapkan bekaih telo (bekas telur) ntuk meja pengantein sok.. Siap sakit2 blakang lg sbb asyek mbongkok je nok2 pulok mase time basuh pinggan tu.. :)

Aghi Sabtunye tu buat2 la ape yg patuit.. Mule2 koi nolong beghi2 (beri) kan gule2 ntuk tetamu2 yg dtg.. Pehtu (pastu) bile pengantein sampei koi kena jd 'camerawoman' pulok hehe.. Kalut semacam koi aghi tu.. Tp tetap menten (maintain) ayu ngan comei hehehe ;D Majleih (majlis) slesei (selesai) seme dlm pukui 4 ptg, seme oghang kepenatan temasuk laa koi :D Malam nye pulok acaghe (acara) bukok2 hadioh yg pengantein dpt. Siap nengok Macam2 Aznil lg tu..!!! :D Pehtu lom pukui 12, seme oghang doh tido, pengantein masuk tido lg awei (awal) nok kabo nye ekekeke

Esok paginye koi pon dihanto ke stesein (stesen) baih sbb nok balek doh ke tenganu (terengganu).. Keih (kes) ngelat mak koi kate hehe :D & ntoh ape laa nasib koi, baih hokni pon aircondnye macam nok taknok je kuo.. Ghase macam bekipaih (berkipas) je.. Laih2nye (last2nye) drebar tu siap bukok pintu baih lg sbb seme oghang ngaduih ke panaih (panas)..


Pon pjalanan yg pjg nok mampuih (mampus) daghi pukui 9.30 pg sampei 4.15 ptg.. Hee ghase cam nok bako (bakar) je baih tu.. Nasib baik laa koi ni baik hehe & nasib baik jugok laa koi ni doh slamat sampei ke tempat yg dituju.. Kighe (kire) doh syukur yg amat le tu :D ye dok?

Ok laa, ni ade laa sikit gambo2 kawen abg koi ntuk aokme (awak semua) nengok.. Haghap2 (harap2) aokme paham la yak bahase atau slang oghang temeloh ni :D Sekian, entry daghi koi ntuk kali ni hehe wassalam ;)



Hantaghan daghi pehok pengantein pompuan
ntuk pehok pengantein lelaki

Pasangan pengantein yg baghu sampei :D

Pengantein yg tengoh ready nok makain (makan) beghadap
(bukan bengadap pon, dok sbeloh2 jek hehe :P)

Ecececeh.. Nengok cincin kawen laa konon nye..
Huhu ;D Posing jgn tok posing yak..

Thursday, August 24, 2006

Buat Seorang Insan Bergelar Teman...

Pelangi Petang

Kumeniti awan yang kelabu
Kutempuhi lorong yang berliku
Mencari sinar yang menerangi
Kegelapanku

Kupercaya pasti suatu masa
Sang suria kan menyinar jua
Membawa harapan yang menggunung
Bersamanya...

Engkau tiba bagaikan pelangi
Tak bercahya namun kau berseri
Tapi cukup menghiburkan
Hati ini

Seharian waktu bersamamu
Tak terasa saat yang berlalu
Bagai pelangi petang kau kan pasti
Pergi jua...


Teman,
Sekalung ucapan terima kasih ku ucapkan buatmu
Kerna sudi mendampingi diri ini..
Kehadiranmu membuatkan aku melihat hidup ini
Daripada perspektif yg berbeza..
Amat berbeza...

Kau menyokong tatkala aku rebah
Kau perbetulkan mana-mana yg salah
Kau perbaiki mana-mana yg khilaf
Kau pulihkan mana-mana yg cela
Kau menemaniku tika gembira
Kau disisiku saat aku berduka
Kau sirami jiwaku yg ketandusan
Kau bajai hatiku dgn benih-benih ilmu
Dan kau pahatkan ingatanku dgn pesananmu
Yg tak mungkin aku peroleh dimana-mana
Sesingkat dan semudah itu
Kiranya aku ini amat beruntung...
Aku mengerti bahawa kehadiranmu hanya sementara
Satu hari nanti kau pasti akan pergi
Pergi utk menyambung tugas-tugasmu
Pergi utk melunaskan segala tanggungjawabmu
Pergi utk meneruskan perjalanan dan pencarianmu
Pergi utk menggapai matlamat hidupmu..
Di kesempatan ini
Ku pohon kemaafan zahir dan batin
Kiranya aku melakukan kesilapan dan keterlanjuran
Sama ada secara sengaja ataupun tidak
Yg telah menyinggung perasaan dan dirimu...
Aku berharap
Pabila tiba saatnya nanti
Diriku ini tidak kau lupakan
Kenangilah memori yg kita ciptakan bersama
Hanya itu yg mampu kuhadiahkan
Di atas segala jasa dan pengorbanan
Serta ukhuwah yg kau sudi jalinkan..
Dan aku percaya
Bahawa semua yg berlaku ini
Adalah ketentuan dari Yang Esa...

Saturday, August 19, 2006

Do You Know..?

Kejauhan Mengajar Erti Kerinduan
Kerinduan Mengajar Erti Kesetiaan
Dan Kesetiaanlah Yang Mengajar
Erti Kasih Sayang Yang Sebenar-benarnya

Mendampingi tak semestinya
Kenal
Kenal tak semestinya Rapat
Rapat tak semestinya Berkasih
Berkasih tak semestinya
Memiliki
Memiliki tak semestinya Abadi...

Thursday, August 17, 2006

Fikir Sendiri...!!!

Bismillahirrahmanirrahim...

Seluruh alam akan melebarkan telinga pabila aku bersuara. Cakapku bukan sebarang cakap. Kata-kataku bukan cerita untuk diketawa. Bahasaku penuh hikmat dan ertinya…didengar tidak memekakkan mata…dilihat tidak menyakitkan telinga… Kenal dengan burung?? Kenal dengan ikan?? Dengan lembu?? Tentu kenalkan??? Burung yang terbang tidak selepas yang diduga. Ikan di air tak sebebas yang dikira. Angin nyaman boleh bertukar menjadi ribut mnggila. Laut tenang boleh jadi bergelora.. Burung bercanggah angin, ikan pula bercanggah arus… tapi, kenapa?? Ya… Ikan lebih ria di air dan burung lebih senang di awan… dan kerana itu, lembu yang terputus talinya… biarlah bebas merasakan kebenaran yang tak bebas. Bertemu ia dengan pak belang di pinggir hutan, akan tahulah ia erti bebas yang sebenarnya. Hidup bebas terpaksa berhati-hati menjaga diri.. Waspada terhadap segala musuh bencana....

Sebenarnya, kebebasan itu tidak ada tapi, apa saja makhluk akan merasa bebas selama mereka tidak terikat dan terkurung.. Namun, tiada sesiapa pun yang bebas untuk berkuasa. Kuasa tak bererti kebebasan.. atau bebas tak bererti berkuasa..! Ahh.. mungkin bahasa dan kiasanku terlalu tinggi.. tapi ia bukan tinggi sebarang tinggi. Tinggi ini takkan tercapai dek tangan pendek yang berangan-angan nak capai awan, tangan yang berangan-angan nak peluk gunung. Dengar sini!! Dengar sekarang ini bukan lagi dengan telinga. Melihat juga bukan dengan mata.. Itulah sebabnya kau tak faham-faham.. Tapi tak mengapa… Suatu hari nanti kau akan tahu, kau akan mengerti, akan merasa…Hidup ini bukan khayalan. Mengerlip bukan intan, dan manis bukan madu…

Biar aku beritahu kau tentang hidup. Hidup itu adalah… sangkar yang kosong dan tali yang tak berhujung. Hidup itu adalah kehidupan. Bukannya kebekuan… atau kepatungan… ataupun kekayuan. Hidup itu adalah gerak; gerak hati dan nadi.. gerak tangan dan kaki.. gerak melepaskan diri.. Justeru kita harus bertindak dengan kepala. Bukan dengan dada terbuka. Bukan dengan mata yang tuli dan telinga yang buta. Mulut tak sekuat kepala. Cakap hanya boleh didengar.. tapi sekarang orang bertanya siapa yang berkata.. dan bukannya apa yang dikata.. Itulah yang lebih penting. Selebihnya, kau tahulah sendiri..!!!!

Tuesday, August 15, 2006

Berarak Memori Jingga [2]

Assalamualaikum w.b.t…
Awak, sudi ke nak dgr cite saya ni? Saya dah x tahan nak simpan sorang2... Rasa sakit sangat.. Saya cite jelah ek? Xkire laa awak nak baca ke x, tu terpulang..

Awak,
Sejak kecik saya ni x kenal pun erti manja. Manja tu bukan milik saya tp seolah2 hak mutlak adik saya. Mmg klu orang tau saya ni anak ke2 bongsu, org akan kata saya manja... Hakikatnya saya mmg nak sgt bmanja tp saya tau saya xkan dpt seme tu... Sbb tu saya x penah meminta2, sbb saya tau sapelah saya utk bsaing dgn adik saya & sapelah saya utk mpertikaikan kemanjaan yg keluarga saya berikan pd dia.. Saya menjeruk rasa & jdlah saya seorang anak yg x reti nak kongsi apa2 masalah dgn mak, ayah @ keluarga.....


Saya ni di kalangan kawan2 nampak garang & serius so kdg2 kawan2 saya sendiri takut nak tegur saya.. Awak tau? Saya nak sgt3x bmanja2 dgn diorg, bmanja2 dgn diorg especially housemate2 saya tp saya penah dikatakan mengada2.. Yelah, tiba2 je kan.. Diorang terkejut agaknya... Taulah saya persepsi diorang pd saya xkan berubah smpi bila2...

Kdg2 saya xsalahkan diorang pun... Sbb saya sendiri takut nak sayang diorang sgt2.. Saya x nak rasa kehilangan bila dah bpisah nnt wpun ianya lumrah hidup.. Awak tau? Sbb saya x penah bmanja2 dgn keluarga saya, hanya pd teman2 je saya tumpang bmanja... Tp masalah saya nih, bila org atau teman2 yg rapat atau yg jd tmpt saya bmanja tu sibuk skit atau xde masa utk saya, saya akan rasa diorang dah x sayang kat saya.. Mungkin perasaan saya je kan... Ntah la.. Tp saya akui saya sgt2 dambakan perhatian dan kasih sayang drp org di skllg saya... Cuma saya x tau camna nak minta.. Camna nak tunjuk... Kdg2 sedih sgt bila kawan2 saya xde masa utk saya.. Rasa diri saya tak dihargai.. Tak dipedulikan... Tersisih...

Bila dah rasa camtu, saya akan buat perangai.. Saya nakkan perhatian2 tu semula... Tp selalunya apa yg tjadi sebaliknya.. Rajuk saya, mogok saya @ apa2 je perbuatan saya buat semua meluat, menyampah & malas nak layan kerenah saya.. & terus buatkan diorang menjauhkan diri drp saya.. Tinggalkan saya dgn perasaan sedih & sesal yg bpanjangan.. Sedih ditinggalkan & x dipedulikan... Sesal sbb dek saya buat perangai2 huduh tu saya hilang kawan..

Awak,
Sbb tu smpi skrg saya x tau @ takut nak rapat dgn sesape.. Tp bese laa.. Bile ada org yg caring dgn kita, ibarat org ngantuk disorongkan bantal la.. Ye x? Tu laa yg jd antara saya dgn ’dia’ dulu.. Mula2 mmg kawan biasa.. Tp saya mmg mesra dgn seme org so slalu jd salah paham pd org lain.. Cite2 –ve saya ni byk sgt.. Saya makwe org ni... Saya mgatal dgn org tu.. Saya ngengada dgn lelaki ni.. Saya dah btunang pun ada!! Ntah sape laa ’tunang’ saya yg malang tu... Saya slalu ingatkan diri saya spya jgn mesra sgt dgn lelaki sbb slalunya ramai yg akan salah sangka.. Bukan sedikit yg dah pun salah sangka dgn kemesraan saya ni.. ’Dia’ pun x terkecuali...


Awak,
Asalnya saya & dia cuma teman biasa, teman sepasukan, teman sesama berdebat.. Disbbkan dia ni suka layan kerenah saya, saya senang bkongsi cerita dgn dia, pun dia senang bercerita dgn saya. Dia sgt mengambil berat ttg saya, hinggakan saya lebih diutamakan bbndg makwenye... Ya, dia mmg dah bteman. Tp x penah lgsg tlintas di hati saya utk merampas @ mjadi yg ke3 kerana bg saya, dia adalah sahabat saya yg plg@sgt@amat baik & memahami...


Skali lg kemesraan saya menimbulkan tragedi.. Perasaan yg x sepatutnya dirasa & dialami, subur dlm hatinya tanpa saya tau.. Saat dia meluahkan perasaan, saya terkedu... Saya keliru.. X mungkin saya menjadi yang ke3 itu sedangkan kakak itu saya kenali wpun x rapat. Akhirnya saya menolak dirinya & cuba mjauhkan diri... Tempoh mjauhkan diri drp dia sgt menyeksakan saya.. Saya betul2 rasa kehilangan.. Saya hilang sms2nya, saya hilang panggilan2nya, saya hilang usikan2nya, saya hilang gelak tawanya & yg plg saya sedih saya hilang seorang sahabat.. Teman utk bbicara... Sepi rasanya dunia tu seketika.. Tiba2 saya jd rindu......

Dia lgsg x putus asa.. Dia mengejar.. Dia memujuk… Dia merayu… Dia bcerita yg dlm solat istikharahnya, dia melihat saya & bukannya kakak.. Lantas saya tharu.. Tharu dgn pengakuannya, keikhlasannya & kejujurannya waktu itu.. Saya yg masa tu dlm keadaan keliru & rindu, kecundang juga dgn rayuan seorang jejaka... Jejaka yg saya sanjungi sbg seorg sahabat yg sgt baik & mulia.. Lemah juga wanita dgn pujuk rayu lelaki.. X salah perumpamaan wanita bagaikan kerak nasi...

Hari2 seterusnya saya nikmati & harungi dgn penuh bahagia... Dunia sentiasa dirasakan berwarna-warni... Alam sentiasa melagukan irama yg merdu... Bayu bpuput lembut mbawa keindahan & keceriaan dlm hati... Apalagi yg saya mintak? Saya ada seorg teman, sahabat yg baik & skaligus seorg kekasih yg sgt memahami & menyayangi diri saya... Waktu itu, seakan2 kebahagiaan itu hanya milik saya...

Tp awak, saya lupa... Kebahagiaan atas penderitaan@kedukaan org lain xkan ke mana.. Akhirnya dia tinggalkan saya.. Setelah bjuta harapan ditaburkan, segunung janji dimeterai, seribu sumpah dibanjiri... & tinggallah saya kelemasan & terkontang-kanting dlm lautan harapan, janji & sumpah kasih, sayang & cintanya... Alasan yg diberi, x dpt melupakan kekasih lamanya... Lalu dia kembali kpd kakak tu seminggu sblm ppisahan saya dgn dia... Sakitnya hati, Tuhan saja yg tau... Dlm diam saya dah pun diduakan... Saat itu, gelap rasanya mata, kelam rasanya dunia, lemah seluruh anggota... Saya hilang seorang teman, sahabat yg baik & seorang kekasih yg saya sayangi setulus hati sekaligus!!! Luluh rasanya jiwa... & saya menangis sendiri.. X tau mengadu pd siapa sbb hanya pd dia tmpt saya mengadu sblmnya...

Dlm menangisi ppisahan saya & dirinya, saya kuatkan semangat mhabiskan 3 kertas ujian akhir semester.. Hampir gila saya dibuatnya.. Manakan tidak, saya tdgr pula kabar yg dia akan btunang dgn kakak tu... Masa tu, sungguh... Tuhan saja yg tau... X tau mengadu pd siapa, lantas saya simpan semuanya seorg diri... Smpi bernanah.. Berkudis.. Mjadi lahar di dlm hati yg hampir2 memakan diri... Mujur keimanan masih btapak di hati.. Hanya kepadaNya tmpt mengadu.. Terasa dunia ni dihuni oleh saya seorang diri... Sunyi.. Sepi.. Kosong.. Keseorangan.. Semua itu bcampur mjadi satu di dlm diri saya... Lumpuh rasanya diri...

Awak,
Peristiwa2 tu mybbkan saya btukar watak.. Dr seorg yg peramah kpd pdiam.. Dr seorg yg ceria kpd seorg yg perasa... Dr seorg yg aktif kpd seorg yg pasif... Teman2 amat menyedari perubahan saya.. Masakan tidak, ia terlalu mendadak.. Cuti semester selama 3 bulan pun x mampu mengubati jiwa saya yg sgt parah waktu itu..

Berarak Memori Jingga [1]

Bismillahirrahmanirrahim..

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh..

Banyak yg ingin aku katakan namun masa tak mengizinkan aku berbuat demikian. Nampaknya masa senantiasa mencemburui kita. Aku mmg nak dengar penjelasan dan kepastian dari pihak ko ttg ape yg dah berlaku sepanjang 2 bulan lepas sama ada sepanjang pengetahuan aku ataupun perkara2 di luar pengetahuan aku.. tapi aku tak rasa yg aku nak tau ttg semua tu lagi..

Terus terang aku katakan, lepas ko call aku kul 2.35 pagi 18 Februari yg lepas, aku jugak dah menetapkan satu tekad. Dah lama aku nak britau ko ttg mende ni tapi kata2 ko ttg penjelasan yg akan ko berikan lepas xm membuatkan aku bersabar sehinggalah ke hari ini.. Kesabaran aku kian menyusut, apatah lagi bile ko kate yg ko akan balik mlm ni sedangkan aku cuma ada 2 hari untuk membuat perhitungan ni dgn ko. Takpe laa.. aku tak rasa penjelasan dan kepastian dr ko dapat mengubah apa2 baik keputusan atau tekad di pihak ko mahupun di pihak aku.

Aku tekad, aku takkan ganggu hidup korang lagi lepas ni. Aku tak nak muncul dlm hidup korang lagi. Aku jugak akan padam nama korang dalam kamus hidup aku. Aku rasa takde apa2 dah yg perlu diselesaikan antara kita lagi lepas ni. Bermula detik ini, ketahuilah ko bahawa sesungguhnya aku tidak akan kenal siapa korang lagi. Aku takkan cari dan hubungi ko lagi dan ko pun tak perlu ambik tau ttg aku lagi.

Seperkara lagi, aku titipkan skali brg2 tu bersama2 lembaran ni dgn harapan.. jika dgn itulah segala2nya bermula maka biarlah dgn itu juga aku akhirkan semua ini. Pun tak terlewat kalau aku katakan itu adalah hadiah hari jadi yg pertama dan terakhir utk ko dari aku. Aku harap ko terima dgn ikhlas..

Akhir kata, terima kasih atas segala2nya.. Juga maaf atas semua tuturkata/susila sepanjang ko mengenali aku. Aku harap ko mengerti bahawa antara kita selepas ini akan tiada pertemuan lagi......
Sekian, wassalam..


"Batuan hitam di tepian pantai akan tetap teguh biarpun dihempas ombak biru yg mengganas tanpa henti dan belas. Ia akan kekal di situ biarpun ombak kian jauh kerna surutnya laut..."

Monday, August 14, 2006

Fuuuuhhhhh.... Legaaaaa... :D

Lega... Akhirnya..!!!! Muahahaha :D
Hee.. Alhamdulillah, semuanya dh slamat & dh selesai :) Konvokesyen KUSTEM blangsung dlm keadaan yg aman & harmoni hehe Pstu org2 yg dtg kt tmpt pameran tu leh tahan gak ramainye termasuklah pakcik2, makcik2, budak2.. Heee seronok lak tgk derang ralit perati ikan @ 'nemo' [ikan Clownfish benonye] kt dlm aquarium tu :)


Arini byk dok sembang2 jek.. Then melayan plak anak buah Pn Maisarah yg 'wajib'kan student die dtg & wat assignment ttg ape yg display kat booth pameran under group environment FST heheh sian derang... Sedo xsedo dh pun tghari.. Tgk2 menu lunch arini nasi ayam aa.. Mkn laa reramai.. Konon2 banje Brian mkn laa sbb 12/8 tu besday die hehe Mase tgh mkn tu Abe Yie (husband Kak Yud) tegur, "Baru arini bulih tgk Ija pakai baju kurung." Aku sengeh jek :D

Then masuk smule kat dlm, lepak2 jap, g pulang kete sewa [yg ni cite xbest] & blk umah dgn Syaza tuk solat. Kul 3 lebih tu dtg smule & terus g jln2 kt tapak pesta even ari tgh panas terik :D Beli choc ice-blended RM 1.50 yg byk, pas2 masuk dlm tmpt pameran & lepak2 smbil sembang2.. Mase tu duk usha2 'sahabatTRG' Syaza ekeke Sbb dh boring, g jln2 smule kt tapak pesta & g kt tmpt org lukis potret. Skali Syaza cam bkenan laa nk lukis potret kt ctu.. & aku pun tpengaruh skali hahaha ;P Pelukis tu kate, klu lukis 'live' dlm mase 15minit dia caj RM20 je tp klu tinggal gmbr die caj RM40. Punye laa tkejut dgr harganye sbb kitorg plan nk tinggalkan gambo. Last2 pas tawar nye tawar harga, die kasik spesel price kt kitorg-RM25 je hehehe Tp gmbr siap mlm so kitorg tinggalkan laa gmbr kat pelukis tu..


Tgk jam dh kul 5.45ptg, blk2 tmpt pameran tgk org dh kemas2 dh booth masing2. Aiyakss!! Punye laa kecoh mase time nk kemas2 brg tu.. Dgn pegawainye yg dtg xbawak kunci lab nye [dah camno nk simpankan smule alat2 radas & bhn2 kimia???], dgn disuruh [dgn bahasa yg skit kasar 'dipaksa'] letakkan menda2 alah tu sume dlm kete aku & suh aku bwk blk dulu [xleh pk ke hape?? buatnye brg2 tu sume hilang, sape nk jwb nnt?? dh le umah aku xde pagar & garaj kete!!], & dgn disuruhnye kitorg msg pegawai lain tanye leh x simpan dlm kete pegawai tu [mcm laa die xleh msg sendiri?? ade ke suh kitorg msg??!!].

Aku & member2 xde laa kesah sgt klu nk ikutkan.. Tp yg jd & wat kitorg bengang tu, dah la die tu dtg lewat ptg [dlm kul 5.30 cmtu pdhal die patutnye kena ade sblh pg td], pastu main arah2 je kitorg punggah & kemas2kn brg, & yg plg menyakitkan ati tu bukan nk tlg angkat brg skali pun!! Pdhl brg2 tu bukanlah berat sgt. Pun x laa byk mane. Tupun main tgk jek. Dah laa tu, xnak plak die offer kete die tuk simpan brg2 tu sume.. Pastu ade ati nk suh simpan dlm kete aku & pegawai sorg lg tu. Sibbaik pegawai yg sorg lg tu sporting.. Hmm sudah2nye kitorg blk sume dgn prsn bengang.... :-/

Mlmnye pas mgrib kuar smule g tapak pesta dgn Syaza & Ain. Skali pelukis tu xmai2 lagi. Pueh laa kitorg duk pusing2, dok pusing2 kt tapak pesta tu smpi naik cemuih, kul 9.15 baru laa brader tu smpi. Tupun die x lukis lg. Die suh dtg smule pas sejam.. Hmm xpela, tunggu pun tunggu laa.. Sementara tu, ade plak gathering alumni dak2 AKASIA (Angkatan Anak Seni KUSTEM) kt ctu. Siap da acara mkn2 buah durian lg hehe & dlm pd tu aku diminta & dijemput tuk nyanyi.. Ekceli aku dh pencen dh hehe Tp bile Syaza sendiri request aku nyanyi lagu Nazam Bkasih, maka aku pun g laa.. :D For u gf!! Heee.. ;)

Yg aku plg segannye, sore aku sumbang mambang mlm tu ekekek Yela, dh lame aku xnyanyi dpn public.. X praktis lak tu.. Agaknye klu aku join AF mesti teruk gile aku kena kondem dgn Adlin Aman Ramli hahaha Dh le tu, ade plak jr kimia aku [dulu aku kan jd lab demonstrator & mark lab report derg] kasik bunga.. Pastu Ainur pun join skali kasik.. Iskkk malu den... :) [blushing..]

Akhirnye, potret aku & Syaza siap jugak & mmg sgt bpuas hati laa dgn hasilnye :D aku ingat nk frame kan potret aku tu.. Ade gak ati nk scan & letak kt cni tp stkt ni aku lom punye kesempatan lg nk g scan :D Nnt2 eks.. Blk2 umah tu, aku tlelap mase tgh duk msg2.. Siannnnn kt die.. Sorry eks.. ;) Aku xleh tido lame pun. Kul 5pg kena bangkit & siap2 g amik Nurul kt Tjg. Hee rase cm xmo bgn tido jek mase tu hehe.. Pas solat sume, lelap jap, kul 7.40pg bgn & g kmps. Tupun sbb dh janji dgn pegawai sains tu nk tlg angkatkn brg2 tu sume drp kete die ke lab.

Gi cari kul 8.20pg, die xdtg lg. Lepak jap kt lab elektronik. Gi cari kul 8.40pg, pun die xde lg. Last2 aku blah gi mkn pg. Skali mase tgh mkn tu dpt msg dr Dayah gtau ptg ni ada lab TKJ 3501 & aku kena incharge sbb Kak Yud warded. Kalut plak blk kampus & g jumpa Pn Mariam amik lab sheet.. :D


Dlm pd tu dh tghari. G lunch & kul 2 terus masuk lab. Ade plak jr prasan aku yg nyanyi mlm semlm hehe Tp aku wat x dgr jek :D Lab abih kul 5ptg tp punye laa kalut. Yelah, aku incharged pun in sudden, xde briefing atau ape, depa tanye aku garu2 pale nk explen haha.. Yelah, aku blaja wat membrane tp derg tanye aku pasai resistor ekekeke camno nk explen tu?? :D
K la, nak gi mkn pg.. Daa... ;)


Friday, August 11, 2006

Konvo Kembali Lagi...!! (^-^)

Hah.. Dah setahun upenye setelah aku bergraduat :D kejap je.. Pejam celik pejam celik dah setahun.. Masa berlalu pantas wpun kdg2 rase perlahan.. Tp di celah2 kepantasan waktu itu berlalu, projek master aku masih belum menampakkan sbrg kemajuan yg membanggakan malah bergerak dgn sgt perlahan dek kelewatan bhn2 kimia aku smpi.. Utk pengetahuan, bhn2 asas menghasilkan membrane support mmg ada tp chemicals utk hasilkan thin film composite membrane tu la yg xde2 smpi laa ke akhir bulan julai tempoh hari. So, dgn cuti yg secara rasminya dibekukan oleh Dr., maka akan tertumpahlah keseluruhan fokus aku pd labwork pasni.. Utk itu, doakan aku ye..? :)

Alamak.. Cam serius sgt laa plak ayat kt atas tu hehe Dok aih.. Aku kepenatan benonye nih.. Ekceli 12/8 ni KUSTEM akan melahirkan graduan generasi ke4 :D Aku sendiri x sure bape jumlah pljr yg grad thn ni.. Tp yg pasti, 3 org x-housemate aku yg lama (Pot, Oya & Baha) & bbrp org anak buah, kenalan & adik2 aku akan grad thn ni :D Tahniah aku ucapkan tuk semua!! \(^-^)/

Hah sebut pasai hari konvo ni, 10-12hb ni ade laa KUSTEM wat pesta konvo.. Tapak gerai sort of happening jugak laa... Yelah, klu thn lepas pentas kayu jek tp thn ni astaka kat Dataran Bangunan Canselori tu dh dijadikan pentas.. Cantik laa bermozek segala.. Hehehe.. & disbbkan pesta konvo ni jugak, kitorg (aku & dak2 master bwh Dr. Nora) involved dlm Pameran Penyelidikan KUSTEM yg wat kat Pusat Teknologi Maklumat (PTM) bwh library tu... So ari Rabu aritu dh sibuk setup kan brg2 kt booth pameran.. Kitorg just bwk polymer2, dope solution, cell tuk permeation test & cross-flow permeation test kt booth tu.. Xlupe bwk membrane yg dh siap.. Tghari baru siap separuh setupnye.. Then En Zul ajak gi mkn2 & minum reramai.. Tp kitorg sume ni kyg lg mkn nasi lemak dlm kul 11pg cm2, so msg2 minum air jelah.. Rugi2.. Klu x leh mkn byk2 sbb En Zul banje hehehe :P

Ptg tu aku ngan Brian je yg duk lepak kat booth tu, tunggu further briefing & info tp xde pape pun. So dlm kul 5 jugak le baru aku blk.. Tupun gi tapak pesta yg pun baru nk setup & singgah lab kjap.. Mlmnye tu, si Nurul (hosmate aku) mengadu nk cari kasut.. Memule cari kt area Sri Manja je, skali xde yg bkenan. Apelg, ke KT laa jwbnye hehe Akhirnye jumpe laa akan kasut idamannye kt Astaka betul2 kt2 kul 10mlm.. Kitorg laa antara yg terlewat kuar drp Astaka tu hehe

Dh dpt kasut baru depa rase lapo :D Pas pi mkn sume, aku hntr depa blk n rush plak gi umah Syaza. Sian die, dh tido dh sbb lame tunggu aku.. So dlm kul 11.35mlm tu terus g cc, print & laminate laa slide2 ttg membrane fabrication :D tu tuk tampal esok kt booth, that's why terkejo2.. Hehe Pas g minum sat baru laa blk umah. Tgk jam, "aiyakkksss 1 o'clock oledi aaa".. Gile penat.. Tido pun dlm kul 1.30pg :D

Aku cdg nak tdo nyenyak aa smpi ke subuh, upe2nye dlm kul 4.55pg tu, Pot call gtau dh nk smpi Tjg. Bekejo plak aku ke Tjg. Blk2 umah terus solat & lepak2 smbl borak2 dgn Pot. Mcm2 aa cite yg kuar, maklum laa dh lame x jumpe hehe dlm pd tu aku pun siap2 nk g kampus. Kul 8pg Oya & Baha lak smpi tp derg kuar plak nak gi sarapan & gi amik jubah. Aku pun terus aa g kampus. Smpi2 kt tmpt pameran tu, member2 aku xde lg. Tpakse aku tinggalkan mende2 alah yg dh laminate tu kt pakcik Faiz [maceh ye pakcik ;D] & terus plak ke KT nk nganto si Nurul ke Tjg sbb bas die kul 10pg.. Sibbaik sempat naik bas hehehe bukan ape, last time aku anto die gi Tjg, die kena tinggal dek bas.. Alaa bukan salah aku ye.. Aku smpi on time, bas yg gerak awal sgt hehe [ayat cover ;P]

Pas2 blk smule ke kampus, jenguk booth, then kuar blk setelkan bbrp perkara yg lain. Setel sume, blk umah, refresh diri & gi smule ke tmpt pameran sbb shift aku kul 3 dgn Syaza & Dayah. Adehh penat seh... Dlm pd aku duk tcegat kt ctu, adelah org dtg btanye.. So xplen laa pape yg patut.. Wat2 pandai jek hehehe tp sibbaik ade org.. Klu xde org boring laa.. Duk je melangut xde kije.. Sudahnye dlm kul 4 cmtu, aku ajak Syaza round tapak pesta.. Blk booth smule, abih shift blk umah. PENAT!!!


Mlm td, kuar plak g tapak pesta lg tp kali ni dgn Pot, Oya & Ain.. Even aku rase penat+ngantuk+xlarat sesgt tp rase cm btanggungjwb lak nak entertaint derg.. Yelah, bukannye slalu derg dtg lepak kt cni.. Pasni tah bile plak derg dtg lg.. :) smbl2 round kt tpk pesta tu, terimbas laa smule memori konvokesyen aku thn lepas.. Thn ni aku round ber4, thn lepas aku round sorg2 je.. :D Yelah, aku mase tu baru further study, member2 xkamceng lg, famili pun xsmpi lg.. Ade x ade pun aku bwk adik aku jelah jln2 mase mlm sblm ari konvo aku :) Heee sian tak kat aku...?? ;)
.
Pas jln2 kt ctu, gi Tropix Bistro lak-dinner. Dolu2 ni laa tmpt lepak kitorg serumah hehe.. Asal tensen skit, dtg laa sini lepak2.. :D klu dulu kt cni ade pakcik tu nyanyi2.. Tp mlm td xde lak.. Mane ntah hilangnye boyfren si Yo tu ekekeke [Yo, jgn mara aaa... ;D] Pas mkn blk umah. Smpi kul 12 & x smpi sejam pastu, sume org dh lena diulit mimpi hehehe
.
Pg td plak, aku kena siap2 awal pg sbb perasmian pameran penyelidikan tu kul 9++. Adeeeeh laaa rase cm xmo bgn je pg td hehehe penat ooo.. :D So drp kul 9pg tu smpi la kul 12, duk laa terpacak kt booth tu smpi sakit2 kaki bdiri hehe pas lunch & tapau tuk adik2, blk umah dlm kul 1. Pas refresh sume, kul 2.30ptg kuar blk p kampus sbb kul 3 derg ade rehearsal kt DSM. Aku juz round2 kt tpk pesta jek lagi.. Pas derg masuk dewan, aku pun cari port & ol.. Lalu terhasillah entry yg pjg ni ekekeke

Tah pape aku ni.. Punye laa pjgnye cite pdhal nk gtau aku penat jek :D hehe ntah laa labu.. Xleh bpikir dgn baik skrg.. Fokus kurg sbb xcukup rehat agaknye.. :) Tp bile tgk gelagat depa yg nk konvo ni kan, 2 menda yg aku tepk.. 1-tkenang smule konvo aku thn lepas & 2-duk pk cane laa gamaknye konvo aku yg akan dtg nnt.. ;)
Ok, later. Chow!!

Sunday, August 6, 2006

Nestapa..

Aku sedih lg arini.. Tp xmampu mengalirkan air mata... Tuntas terngiang2 di telingaku bait2 awal lirik lagu Di Manakan Ku Cari Ganti.. "Hendak ku nangis tiada berair mata Hendak ku senyum tiada siapa nak teman Kalau lah nasib sudah tersurat...."

Ntah.. Aku x sangka situasi seumpama tu akan berlaku lagi.. Sedih.. Sendu.. Xtau cane nak luahkan.. Ditelan mati emak, diluah mati bapak.. Sudahnya ku kemam saja biarpun bisa racunnya menular & memamah hingga ke tulang hitam... Pedih!!!!

Buat ketika ini aku rasa lebih baik aku berdiam diri dulu utk seketika.. Sekadar meredakan apa yg aku rasa.... Tp... Mampukah....????

Wednesday, August 2, 2006

Rushing...

Hmm aku baru je pulang dr kg halamanku.. Rupe2nye sepeninggalan aku mcm2 hal yg tjadi.. Maleh nk state satu2.. Drp yg best kpd yg xbest.. Drp yg suka kpd yg duka.. Nway, i'm kinda get thru all of that rationally :)

Latest skali, sebaik je aku jejakkan kaki di bumi Darul Iman ni, aku terus kena pack2 brg & pindah umah.. Alkisahnye 'org tu' masuk umah eventho dlm umah tu dh ade org.. Campur tolak bahagi darab, adelah dlm 5++ kali die masuk umah.. Xtau laa pe yg die nk carik :D Tp hikmahnye, aku skrg bpindah ke umah yg lebih dekat dgn kampus & yg plg penting, aku duk dlm blk tu sorg2 aku je huhu \(^-^)/

Smpi ke arini, aku lom abis lg unpack brg. Yelah, byk menda yg still aku kena carry on, of cos laa aku nye thesis.. & minggu ni gak aku ade 3 task baru. 1-kena attend klas basic membrane tuk polish & tmbh knowledge aku ttg dunia membrane ni [sibbaik lecturer tu merangkap svisor aku sndri :D], 2-kena jd mentor utk dak2 jr yg wat final year project aka student PITA [3 org lak tu!! mcm laa aku ni terer sgt nk tunjukajar derg pdhl aku sndri pun tah kemana hala lg hehehe sian derg kan..?? :D] & 3-aku kena jd lab demonstrator [again!!] tuk subjek Elektronik & Intrumentasi under Pn Wan Mariam. Luckily aku dh pnh amik subjek ni mase aku sem3. Tp dh ingt2 lupe la.. Lgpun subjek ni bukan major subjek pun.. Hehehe..

Hmm esok pg ade lg progress meeting but this time with the presence of Dr. Supervisor aku ade skali, siap email gtau da meeting hehe.. Harus laa attend. Xtau lg nk prepare ape tuk esok. Dh le dgn bilik sepah2 nye lg, ntah bile aa nk study :D

Ekceli ari ni aku rase sedih skit.. Hmm mungkin kesedihan tu dh 2 3 ari.. Atau mungkin gak kesedihan tu sebenarnye dh lame.. Cume aku rs arini aku dh xleh tahan.. Burst all out.. Tp xpelah, mudah2an everything will going to be fine, insya-Allah :) Alaaa.. standard laa tu kn Ija.. Bumi mane yg xditimpa hujan & lautan mane plak yg xdilanda badai.. :) Dh kite kate kite ni hamba2Nya yg beriman.. Nk tau btul ke tak ape yg dikate tu, kena laa diuji dulu.. X gitu..??? ;)

Wallahua'lam

Monday, July 24, 2006

Gempa..

Hari ini benteng kesabaran di pantai keimananku dilanda tsunami.. Tsunami yg sgt dasyhat ekoran gempa yg mencecah puluhan skala Ritcher.. Benteng kesabaran yg ku sangka ampuh itu hampir ranap sebahagiannya.. Pantai keimananku pula tenggelam dek badai yg menggila..

Namun... Syukur alhamdulillah.. DIA datangkan seorang hamba yg dgn penuh ikhlas membantu menyokong benteng kesabaranku yg hampir ranap itu.. Malah ditampal & dibaikpulihkan semula mana2 yg cela.. Pantai keimananku juga turut dibersihkan seupaya mungkin.. Nyata DIA masih sayang & kasihkan aku, hambaNya yg fakir malah sering pula kufur nikmatNya... Aku malu........

Demi nama Tuhan yg Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang, ku pohon keampunanMu Tuhan & aku akan terus mendambakan rahmat, kasih sayang serta keredhaanMu... Kerna sesungguhnya... TanpaMu, siapalah aku..........

Sunday, July 23, 2006

Selamanya Bermakna... (^-^)

Sesungguhnya
Dengan hanya sekuntum senyuman
mampu menyembunyikan seribu kedukaan
Senyumlah demi mengembirakan hati orang lain
Inginkan mutiara selamilah lautan
Inginkan bahagia tempuhilah penderitaan
Inginkan kejayaan relailah pengorbanan
Ketahuilah bahawa setiap kepahitan itu
sebenarnya terkandung seribu kemanisan
Secebis KASIH membuatkan kita SAYANG
Seucap JANJI membuat kita PERCAYA
Sekecil LUKA membuat kita KECEWA
Tetapi..
Sebuah PERSAHABATAN selamanya BERMAKNA.....

Pelangi...

Smalam ade meeting & discussion dgn En Zul & supposed that Dr. pn ade skali tp disbbkn hal2 yg xdpt dielakkan, diganti pulak dgn En Asmadi yg sporting :D Asalnye pjumpaan tu kul 2.30ptg, tp beselah mesti lewatnye.. So kul 3.30 jugak le baru start. Hee dlm debor2 & takde laa kalut mane wat mildstone yg dimintak tu, xsempat pun turn tuk aku present hehehe Xsempat pun.. Yg sempatnye Brian & Syaza jek.. Tp mmg teruk aa derg kena.. Tp bile teguran tu dibuat bukan tuk diambil perhatian pd sorg je, so terbuke laa skit minda yg makin lame dh makin tertutup ni :D

Yelah, kdg2 nk gak ada org motivate diri kite instead of ari2 kite dok motivate diri sendiri je hehe Lgpun klu laa teguran tu berbentuk sindiran @ dlm nada yg tegas & keras, so mmg akan terus tpahat la kt dlm kpale otak ni haa.. Klu motivate diri sendiri pun asik2 "Alaa.. Xpe.. Wat laa slow2 stakat mampu.. Wat skit2.. Lame2 ok laa.." Haa ko, skali wat slow2, dh terus kena tinggal dh pun.. Pdn muke ko Ija!!! :P Ahaks.. Gelak kat diri sendiri atas 'ketidakseriusan' [again cikgu BM jgn mara aaa ;D] dlm menyiapkn thesis master aku ni... Heeee :D

Gane2 pung, bbrp ari kebelakangan ni hidupku seolah2 dihias indah dgn warna2 ceria sang pelangi... (^-^) Ntah la nape, tp yg pasti aku rs sgt tenang, damai & tenteram biarpun di celah2 badai yg bgelora serta masa yg mhimpit :) Syukur alhamdulillah.. Betul la.. Stp kesusahan itu ada kemudahannya.. :)

Hmm org kate, klu hidup ni biarlah berteman.. Kan?? Supaya langkah boleh disusun seiring biarpun tidak sejalan.. :) Yelah, dh fitrahnye manusia ni hidup berteman drp Nabi Adam a.s. lg.. Xkisah le teman sejantina atau tak.. Yg pasti hidup ni akan terasa sepi & kosong klu x berteman.. Tp kan, kdg2 ade ketikanye kite perlukan waktu utk bsendirian.. Waktu utk bmuhasabah, waktu btafakur, waktu utk kite pulihkan diri kite pd keadaan asal ataupun sediakala.. Hmm mcmana perlu @ bgantung pun seseorg tu pd seseorg yg lain, dia tetap perlukan ruang utk dirinye sendiri.. & aku jugak xterkecuali... :)
.

Kau Sahabat, Kekasih Dan Teman
.
Ku harapkan sinar purnama hingga ke siang
Ku harapkan mimpi-mimpi bukan khayalan
Telah aku jelajahi seluruh benua
Mencari pengertian hidup yang sementara

Manusia beraneka ragam dan rupa
Ada yang jujur, ramai yang berpura-pura
Ku sangka dalam ilmu dan pengetahuan ku
Tapi ada waktu ku terkeliru

Ku dambakan bukan sekadar yang dinamakan
Kekasih yang menemani ke sana sini
Ku dambakan sahabat dan teman setia
Rela bersama suka dan duka
.
Jadilah kau sahabat ku, kekasih dan teman
Hanya itu yang ku harapkan
Dalam susah dalam senang kita seiringan
Semoga ikatan berkekalan

Monday, July 17, 2006

Eiii.. Susah Sgt ke????!!!

Edisi lepas geram...

  1. Susah sgt ke nk basuh gelas sebiji pas gune? Xreti2 letak kat sinki? Skurang2nye da org lain leh tlg basuhkn instead of kutip sebijik2 gelas2 yg ade merata2 kat dlm umah.. Kt atas meja, kt tepi peti sejuk, kt tepi dapur.. Ingat kt umah tu ade org gaji ke???? Jgn kate gelas sebijik, pinggan/bekas mknn pun xbebasuh. Susah benor ek nk basuh pinggan mangkuk?? Ke tgn tu alergik dgn sabun basuh???!!
  2. Susah sgt ke nk phm yg sampah kt umah tu bukan tanggungjwb sorg je yg buang?? Buat sampah ramai2 tp bile time buang masing2 wat x reti je.. Ade ke patut??? Xleh pk ke?? Dah le tu, plastik sampah dh ade yg tlg belikan pun, still ade lg yg gune plastik Mydin, plastik Sabasun & plastik2 yg besar. Pas2 mule laa berlonggok2 kt sudut dapur. Dapur dh berbau dgn sampah pun xreti2 nk buang gak. Klu baik skit pun pindahkn sampah tu kt luar jek. Pas2 blonggok2 plak kt luar umah. Bpanas, bhujan & berulat.. Tahan ye korang???!!
  3. Susah sgt ke nk kuar umah & gi kunci mangga kt gate depan umah tu?? Xde rase tanggungjwb lgsg ke korg pd keselamatan penghuni2 umah yg lain?? Korg ingat, korang dh masuk bilik & kunci pintu bilik tu dh cukup slamat ke???!!! Mentang2 laa ade yg xde transport, so xde lgsg rase insecure klu2 transport2 tu hilang ke, dicuri org ke.. Yelah, bukan korg punye ek??? Dh le tu, blk dah lewat dlm kul 11 lebih pun xreti2 gak nak kunci pintu pagar. Ingat ade lg ke yg nk kuar umah?? Jgn kate kunci gate kt depan tu, kunci solex kat gril pintu umah pun x.. Korg ni hebat sgt ek? Kate takut org masuk umah, tp korg skit pun x amik langkah bjaga2. Ingat klu doa je org lain dh xleh masuk umah ek???!!!!
  4. Susah sgt ke nk phm klu ari kt luar tu x elok atau guruh & petir duk berlaga2 di dada langit maknenye cabut laa sume plug bhn2 letrik. Ni tak, lg nak ngadap computer. Wat deeeeekk je ek.. Xtau ke yg bhn2 elektronik & yg bgelombang ni ade tarikan elektrostatik?? Senang2 je disambar kilat & petir.. Sdgkn henset yg x bwayar pun lg disambar petir, nikan plak desktop yg mmg sah2 kena gune plug. Yg lg bestnye tu, onkan plak computer aku. Byk songeh.. Klu computer aku rosak korang nk ganti ke???
  5. Susah sgt ke nk gtau aku yg bil letrik & bil air dh sampai?? Klu laa bil2 tu smpai pas2 korg yg nk g bayokn xpela jugak.. Ni bile dh wat senyap je, xde sape pun nk g bayo.. Xreti2 korang ye?? Klu dh xde transport nk g bayo tu, apelah salahnye korang tlg kire & tlg bahagikn. Tlg plak kutip duit drp sume org & kirim je pd sesape yg ade transport g bayo. Bistu klu korang xde transport, that's mean korang takyah wat pape laa ek duk kt umah tu?????!!!!! Leh goyang kaki jelah ye???!!!! Yg korang tau wat: makan, minum, sepahkn umah, buang & wat sampah, & kunci pintu blk korang masing2 jelah ye????!!!!!
  6. Susah sgt ke klu korang memasak tu, kemas2 laa smule dapur yg dh berkencah tu.. Ni x, dgn plastik yg berisi mende2 alah yg korang siang2 td elok je tak berikat tepi sinki, kuali bekas goreng ikan yg kt dlm tu ade separuh lg minyaknye terbiar atas dapur lebih seminggu tanpa btutup, lebih2 nasik dlm rice cooker yg terbiar seminggu smpi nasik pun dh jadik tapai & dgn lantai dapur yg bminyak2 nye.. Dh le tu, pas mkn saki baki lauk & air kt atas meja kt depan tu terbiar plak kt atas meja tu x bkemas seminggu??????!!!!!!!
  7. Susah sgt ke klu dh bukak lampu keliling umah konon2 nk kasik terang-benderang xnk kc 'org tu' dtg lg, terbiar je smpi mlm esoknye?? Xreti2 nk tutup ek klu dh pagi tu??? Ke korang ni mmg dlm terang pun nak bsuluh??? Xleh ke klu rase2 korang tu org plg last skali kuar umah so tlg2 laa tutupkn lampu. Susah ek nk petik suis matikn lampu bnding nk hidupkn lampu???!!!

Eiii... Susah sgt ke sume2 ni??? Mende2 kecik & remeh cani pun xleh pk sendiri ke?? Mende2 kecik & remeh cani pun nk kena da org ckp & tegur ke?? Xde ke rase tanggungjwb tu dlm diri stp org?? Korang tau duk kt umah tu je la ek?? Stkt menumpang tido & makan & letak brg2 korang tp xreti2 nk wat mende lain?? Mungkin laa mende2 ni remeh & kecik je.. Tp klu laa yg wat sume kt atas tu sorang2 je, mende2 yg nmpk remeh & kecik ni dh leh jd berat & besar tau??

Aku bukannye bkira, jauh skali mengungkit. Yg aku nk cume rasa tanggungjwb bsama tuk mengekalkn kemakmuran & kebersihan umah. Bukan umah aku pun, umah korang duduk gak. Eii.. Xphm aku.. Susah sgt ke...????!!!!!!!!

Sunday, July 16, 2006

Terima Kasih Teman...

Dlm hidup kite sehari2, pasti x lekang drp rase tsinggung, terasa, kecewa, marah & lain2 perasaan yg negatif. Kdg2 yg wat kite rase cm2 bukannye org lain, tp teman rapat kite sendiri. Kdg2 xde la rapat mane, tp dia tu housemate sendiri. Nk ckp salah, x ckp salah.

Slalunye bg aku, aku lebih suke diamkan aje. Bukannye diam sbb benci @ xsuke pd org tu, cume xsuke memanjangkan cite. Slagi aku leh wat sendiri, aku wat. Slagi aku leh tahan dgn kerenah derg, aku tahan. Slagi aku leh maafkan, aku maafkan mereka & menerima derg seadanya derg. Aku maklum, manusia xlari drp melakukan kesilapan. Manusia ni xsempurna. Serba kekurangan & punya kelemahan.

Kdg2, bile rase tertekan kite perlu mluahkan pd seseorg. Tentunye pd seseorg yg kite percaya. Bg aku sendiri, susah utk aku kate org ni teruk ke, jahat ke, ape ke, sbb aku sendiri insan yg lemah. Pun byk kekurangan & kelemahan. Pun melakukan kesilapan & kesalahan. Perasaan2 negatif & xpuas ati contohnye ttp akan bertamu di hati. X byk, skit. Xskit, byk. Xslalu, kdg2. Xkdg2, slalu.


Slagi aku leh tahan aku pendamkan aje. Tp bile yg disimpan & dipendamkan tu dh melimpah ruah, dh membengkak, membusut, bernanah, lantas menjadi barah, x boleh x aku perlu lampiaskan perasaan aku. Tentunye dgn berkongsi dgn seseorg. Bcerita dgn seseorg yg rapat & klupun tidak rapat, seseorg yg boleh kite percayai. Hari ini aku sedih sgt bile dpt tahu ade temanku itu rupe2nye bprasangka thdp aku kesan drp sesi luahan prsn aku tempoh hari. Hati aku terhiris pedih. Sakit sgt...

Aku bukannye ingin mjaja keburukan org lain. Hanya meluahkn ape yg aku rase. Meluahkn prsn xpuas hati yg terbuku di dada. Habis bcerita, habis la. Xlagi aku simpan. Tp aku dikatakan hipokrit. Bpura2 di depan sdgkn dlm hati mgelegak prsn xpuas hati. Duhai teman, tahukah kau yg aku seboleh mungkin menjaga perasaan mereka2 yg berada di sekeliling aku biarpun hatiku sendiri bagai disiat2 disakiti & disepak terajang????


Mungkin waktu aku meluahkn prsnku itu, aku gagal mengawal emosi.. Mungkin aku tersilap menggunakan perkataan & ayat2 yg xsepatutnye.. Mungkin aku terlalu lancang dlm berkata2.. Mungkin juga aku tersilap memilih waktu utk bercerita.. Pun mungkin aku tersilap memilih teman utk aku meluahkn rasa.....

Apepun, aku tetap memaafkn teman2ku itu. Mungkin dia masih belum mengenali diriku. Pun mungkin dia belum cukup menyelami hati budiku. Sdgkn adik beradik sendiri pun kdg2 xphm perangai & sikap sesame mereka, inikan pula antara kita yg lgsg xpunya pertalian darah. Hanya terikat atas nama 'persahabatan'. Terima kasih teman... Kau mengajar aku erti kedewasaan. Kau mengajar aku erti ketabahan. Kau mengajar aku utk lebih mengenali kepelbagaian sikap manusia...

Artikel ni aku dpt melalui kiriman email.. "20 Alasan Tak Perlu Minta Maaf". Moga jadi renungan bersama. Yg elok ambillah. Yg kurg sesuai abaikn aje..

Kalau kita berbuat salah, sudah tentu kita perlu meminta maaf terlebih dahulu. Tetapi ada juga di antara kamu yang sering meminta maaf walaupun hakikatnya bukan kita yang melakukan kesalahan/kesilapan. Demi menjaga hati ataupun sebagai tanda hormat, kamu yang mengalah. Adakah ini patut terjadi sedangkan pihak lain terus tersenyum kerana kamu yang memikul kesalahannya ataupun kamu yang menyerah diri walaupun tahu yang kamu tidak bersalah?

Jangan begitu! Jika ternyata kesalahan bukanlah berpunca dari kamu, adalah menjadi hak kamu untuk tidak meminta maaf. Kami telah mengenal pasti 20 sebab mengapa kamu tidak perlu meminta maaf.

1 - PERASAAN KAMU
Apa yang kamu rasa dan fikir, sepenuhnya adalah hak kamu. Jadi jangan rasa bersalah kalau apa yang kamu rasakan itu menjadi satu kesalahan walaupun mungkin kamu sendiri terpaksa bermasam muka dengan orang lain. Kamu berhak mempertahankan pendapat kamu kerana setiap individu mempunyai sifat ego tersendiri. Bukan semua orang tahu menghargai perasaan kita sebagaimana mereka mahu kamu menghargai perasaannya. Bukan semua orang berupaya menyelami perasaan kamu, selain dari diri kamu sendiri.

2 - LEBIH BERKEBOLEHAN
Mungkin gaji kamu lebih tinggi dari kekasih mu ataupun kamu lebih berkebolehan dalam bidang tertentu berbanding orang-orang yang terdekat dengan kamu. Setiap manusia mempunyai keistimewaan yang tersendiri. Jika ada orang lain yang tidak dapat menerima keistimewaan kamu, pedulikan saja!! Kamu harus sentiasa berfikiran positif dan menganggap inilah kelebihan yang kamu miliki dan bersyukur dengan kurniaan tersebut. Kalau ada yang mempertikaikan kebolehan itu, katakan saja yang setiap manusia dilahirkan mempunyai kelebihan dan kekurangan sendiri. Jangan takut untuk mengakui kelebihan kamu yang dimiliki kerana anugerah Tuhan tidak harus dipersiakan!

3 - MASA LALU
Jangan meminta maaf di atas keputusan yang pernah kamu laksanakan di masa lalu. Ia adalah kerana apa jua keputusan yang kamu lakukan bergantung pada situasi di saat itu. Walaupun ada yang menentang keputusan yang telah kamu lakukan, jangan cepat tersentuh. Ingat! Kamu tentunya sudah boleh berfikir, mana yang baik dan buruk. Segala keputusan adalah terletak di tangan kamu dan ianya amat mempengaruhi hidup di masa akan datang. Tidak harus meminta maaf kerana bukan kamu tahu apa yang akan berlaku di masa depan kan?

4 - MENJADI PERHATIAN
Bukan semua orang meminta dirinya menjadi perhatian. Kamu jangan risau jika diri mu menjadi perhatian orang. Mungkin ada sebab-sebab tertentu mengapa kamu yang dipilih berbanding dengan orang lain. Kamu tidak perlu meminta maaf jika ada yang cemburu kerana kamu yang mendapat lebih perhatian berbanding mereka. Jika kamu ingin lari dari terus menjadi perhatian orang, usahakan agar kamu berjaya menghindarinya. Jangan melibatkan orang lain jika kamu tidak mahu diri dipersalahkan.

5 - MEMUTUSKAN CINTA
Kalau kamu rasa bukan berpunca dari silap kamu, kamu berhak meminta putus. Untuk apa kamu terus menyeksa diri untuk terus bersama si dia sedangkan ternyata dia sendiri yang bersalah. Jangan rasa takut untuk melaksanakan dan kamu juga tidak perlu memaksa diri untuk meminta maaf kerana perpisahan ini bukanlah yang kamu ingini. Tetapi keadaan yang memaksa!

6 - BERKATA JUJUR
Kejujuran merupakan resipi utama dalam sesebuah perhubungan. Kamu tidak perlu takut untuk berterus-terang andai ianya mendatangkan kebaikan pada diri kamu. Walaupun mungkin ia boleh mencetuskan salah faham antara kamu dan si dia, terpulanglah pada si dia sama ada boleh menerima kejujuran kamu ataupun tidak.

7 - BERTERUS TERANG
Kita mungkin mampu membohongi orang lain, tapi tidak pada hati sendiri. Contohnya, kamu sudah tertarik pada orang lain sedangkan kamu baru saja menjalinkan hubungan dengan si dia. Salah satu sebabnya ialah mungkin kamu tidak dapat menerima cara si dia. Jalan terbaik ialah dengan berterus-terang, daripada kamu terus menipu si dia dan diri kamu sendiri. Nyatakan sebab-sebab mengapa kamu tidak dapat menerima si dia lebih daripada seorang teman biasa. Daripada kamu terus menyeksa diri kerana terpaksa menerima si dia, lebih baik kamu bertindak lebih awal lagi agar perasaan itu tidak terlajak jauh.

8 - TIDAK MENEPATI CITA RASA
Bukanlah perkara yang mustahil untuk kamu mementingkan cita rasa kamu sendiri. Contohnya dalam memilih pasangan. Untuk apa bersikap hipokrit andai pasangan yang kamu pilih langsung tidak menepati cita rasa kamu. Sudah tentu kamu mahu menjalinkan hubungan dalam tempoh yang lama dan berharap agar ia berkekalan. Lalu kamu sepatutnya mencari si dia yang mempunyai ciri-ciri yang kamu impikan. Walaupun tidak secara seratus peratus, sekurang-kurangnya ada juga ciri-ciri tersebut pada diri si dia.

9 - TERUS BERTANYA
Untuk mendapatkan kepastian, tentu kamu harus melemparkan pertanyaan. Walaupun pertanyaan itu bertubi-tubi, selagi tak mendapat jawapan yang pasti, selagi itulah kamu tidak akan berpuas hati. Kamu mahu bertanya sehinggalah kamu faham. Jangan rasa bersalah kalau kamu harus bertanya berulang-ulang kali. Ada kalanya pertanyaan kamu itu boleh membuatkan seseorang itu rimas dan bosan, tetapi bukan mudah untuk dia mengakui kesalahannya ataupun menjelaskan perkara yang sebenarnya.

10- MINTA NAIK GAJI/PANGKAT
Tak salah kalau kamu meminta agar gaji/pangkat kamu dinaikkan setanding dengan usaha yang telah kamu laksanakan selama ini. Sudah tentu kamu berusaha bersungguh-sungguh demi memantapkan lagi prestasi dan kualiti kerja semata-mata untuk syarikat. Jadi tidak salah kalau kamu meminta imbuhan. Memandangkan kos sara hidup semakin tinggi, kamu juga memerlukan perbelanjaan yang lebih banyak. Tapi kamu perlu yakin dan lebihkan usaha di masa akan datang.

11 - MASIH SOLO
Inilah hidup kamu! Walaupun ada kalanya kamu berasa bosan kerana masih tidak mempunyai kekasih, ia bukan salah kamu. Terpulang pada diri kamu sama ada ingin mempunyai kekasih ataupun sanggup bersendirian. Soal cemburu ataupun usikan teman-teman, ketepikan saja. Apa yang penting ialah soal hidup kamu sendiri. Bukan menjadi satu kesalahan jika kamu memilih untuk bersendirian. Mungkin kamu perlukan masa untuk mencari pasangan yang sesuai.

12 - TENTANG KEGEMARAN
Setiap orang mempunyai kegemaran ataupun hobi tertentu. Jangan risau sekiranya ada yang memperkecilkan hobi kamu. Pertahankan hobi kamu itu dan katakan yang setiap orang mempunyai perangai yang berbeza. Jangan malu-malu mengakuinya kerana ia bukanlah mengganggu kehidupan orang lain, malah menyerikan hidup mu sendiri.

13 - BIJAK DAN AKTIF
Orang yang cantik/kacak tidak semestinya bijak dan aktif. Jangan menilai paras rupa dalam menentukan tahap kebijaksanaan seseorang. Ia juga tidak boleh melabelkan seseorang itu aktif ataupun tidak hanya kerana paras rupa. Kamu patut rasa bertuah kerana dianugerahkan kebijaksanaan dan kamu juga seorang yang aktif.

14 - MEMINTA BANTUAN
Kalau tidak tahu, eloklah bertanya. Bukan cara terbaik untuk berpura-pura tahu ataupun segan mahu meminta pertolongan orang lain. Ingat, hidup dalam budaya bermasyarakat ini harus saling tolong-menolong antara satu sama lain. Kalau kamu memerlukan bantuan, jangan segan-segan meminta pertolongan daripada orang yang boleh membantu kamu menyelesaikan masalah. Jika ada yang mentertawakan kamu kerana perkara kecil pun kamu tidak tahu, terus-teranglah mengatakan lebih baik bertanya daripada jadi bodoh sombong! Tak ada faedah langsung!

15 - BUKAN BERPUNCA DARI KAMU
Ada seorang teman memarahi kamu kerana rahsianya terbongkar, sedangkan kamu bukanlah puncanya. Jadi untuk apa rasa takut kerana bukannya salah kamu. Berterusteranglah pada si dia yang kamu tidak melakukannya sebaliknya mungkin ada pihak lain yang cuba mempergunakan nama kamu. Nyatakan sebab-sebab kukuh dan relevan tentang pengakuan kamu. Yakinkan dirinya yang kamu seorang penyimpan rahsia yang boleh dipercayai. Kalau boleh selidiklah siapa yang punya angkara untuk membuktikan kamu benar-benar tidak bersalah!

16 - PANDU BERHATI-HATI
Salah satu perkara normal yang diperkatakan ialah pemandu wanita suka memandu perlahan! Selalu juga kena hon. Katakan saja pada diri sendiri yang kamu ini pemandu berhemah dan berhati-hati di jalan raya. Kalau ada pemandu lain yang membunyikan hon ataupun memarahi kamu, pedulikan saja. Janji kamu tidak melanggar peraturan lalu lintas. Kalau setiap kali kamu meminta maaf jika ada yang membunyikan hon ataupun memarahi kamu, tentu nanti ada pula yang mengambil kesempatan di atas 'kebaikan' kamu itu.

17 - ORANG MENUDUH KAMU
Jika memang bukan kamu yang lakukan, mengaku saja. Jangan biarkan orang memaksa kamu mengaku sedangkan kesalahan itu berpunca dari orang lain. Walaupun mungkin ketika itu kamu agak gelabah kerana digertak, jangan cepat meminta maaf. Bak kata pepatah, ‘Berani kerana benar, takut kerana salah.’ Kalau kamu mengaku, alamatnya kamu akan disalah sangka. Jangan sesekali mengucapkan ‘Saya minta maaf’, sedangkan dalam hati kamu meronta-ronta mengatakan bahawa kamu tidak bersalah dan menjadi mangsa keadaan.

18 - TIDAK TERLALU MEMENTINGKAN PENAMPILAN
Jangan merendah diri jika ada yang memperkatakan penampilan kamu tidak sesuai dengan perkembangan semasa. Jangan terlalu mengikut telunjuk orang dan ini membuatkan diri kamu hipokrit. Jangan takut-takut untuk membantah kalau ia tidak bersesuaian dengan jiwa kamu. Tapi kalau kamu membantah, ucapan meminta maaf bukan cara terbaik untuk dilafazkan. Ikut prinsip kamu dan jangan mudah dipengaruhi oleh orang lain.

19 - TIDAK SAMA HALUAN
Kamu mempunyai teman rapat. Ke mana saja pasti berdua bagaikan belangkas. Tetapi ada beberapa perkara yang kamu tidak boleh melakukan bersamanya iaitu kamu suka bersukan sedangkan dia gemar menonton wayang. Jika percanggahan ini berlaku, kamu harus bijak menanganinya. Katakan saja perkara ini tidak boleh dipaksa. Kamu tidak boleh memaksa dia meminati sukan dan sebaliknya. Usah minta maaf walaupun ada kalanya tercetus perselisihan faham. Walaupun rapat, suatu hari nanti, pasti akan membawa haluan sendiri. Sampai bila hendak bergantung antara satu sama lain.

20 - DIPAKSA
Sukar untuk melakukan sesuatu pekerjaan ataupun perkara yang dipaksa oleh orang lain. Jika dilakukan juga, timbul rasa jengkel dan tidak ikhlas. Jadi lebih baik tidak melakukannya dan katakan saja yang kamu tidak suka dengan tugasan tersebut. Jangan berasa bersalah dan meminta maaf kerana kamu tidak melakukan tugasan tersebut.

Wallahu'alam...


Tuesday, July 11, 2006

Moshi2.. Konnichiwa! cont...

Hee.. Okeh, cite bersambung.. :D Hmm adepun cite tu habis stakat tu je.. Yelah dh smpi umah, tamat laa cite kan? :D So ari Sabtu keesokkannye tu pulak, ptgnye tu kitorg ke Terengganu Trade Centre atau ringkasnye TTC [hape, ingat KL je ke yg ade PWTC huh..?? :P ;D] yg konon2nye tgh ade expo sempena jualan koperasi ke hape ntah.. Aku dh x bape nk ingat ape name expo tu.. Tp perkataan koperasi tuh mmg kompem ade kat banner2 keliling bando KT hehe.. Xpe2, nnt aku check smule banner2 tu eks?? Tupun klu aku rajin aa.. :D

Adepun expo tu same laa cam expo2 lainnye.. Ade org jual baju2, kasut2, brg2 perhiasan wanita drp kristal, brg2 pjagaan bdn & kosmetik wanita, brg2 elektrik & lain2 brg yg mmg slalu dh ade kt expo2 cm2.. Wpun tiap2 kali expo mmg tiap2 kali tu jugak le brg2 yg sama, tp org ramai gak gih TTC nih.. Heran aku.. :D Yg nak jd lg heran, aku pun termasuk skali dlm golongan mereka2 yg diherankan aku tuh ekekeke Ija.. Ija.. Tah pape tah ko ni.. :D

Tp xpe la.. Ni spesel kes.. Aku gi sbb nk entertaint Mama Yo. Die dh nak blk Ahad pg keesokkannye tu.. Even sorg lg hosmate aku kena paksa ikut skali.. So kitorg pun akhirnye kuar laa ber4.. Aku beli buku je kt ctu sbb sblmnye tu pun aku dh gi kat expo tu [hehehe] Pas2 kitorg gi laa mkn kt area Teluk Ketapang. Smpi ngam2 aa kul 8.30mlm tang Konsert AF4 baru nak mule.. :)

Tu part yg best laa skit bunyiknye.. Adepun derg order kueh teow goreng. Aku yg pd mulenye maleh nk mkn, tetibe tingin nk mkn sotong celup tepung kt ctu. So aku pun mkn laa dulu sbb yg aku nye ni ready made dh hehe Sambil2 tgk AF4 tu, sempat laa aku abihkn sotong tu sorg2 aku jek sbb yg depa ni nk tunggu kueh teow goreng td. Tunggu punyelah tunggu, kueh teow goreng depa smpi lepas sejam melangut :D Yg siannye Mama Yo laa.. Siannnn die.. Tp mkn laa jugak bile dh smpi tu.. Adela blk dlm kul 10.30 mlm cm2.. Hangin agaknye Mama Yo.. Yelah, org tgh lapo, lmbt pulak smpinye... :D

So pepagi Ahad tu, kitorg pun meredah kedinginan pg seawal jam 7.15 tuk check in. Pas2 aku blk umah & baru siap2 gi kampus hehe Alkisahnye pg Ahad tu En Zul nk jumpe dgn sume jam 10pg. Aku cuak gak ni sbb org sblh aku pun gtau nk dtg KT arini sbb da bbrp urusan die nk setelkan kt KUSZA. So pg tu cam kalut aa skit. Memule gi kampus tu, aku gi ngadap supervisor aku dulu, report pape yg patut sblm meeting ngan En Zul. Skali aku kena briefing pasai modeling2, rumus2 & calculation2 yg patutnye aku kena tau tuk analysis data yg aku dh dpt drp TOC Analyzer tu. Aku dh start pening2 dh.. Yelah, mende yg upenye aku kena tau awal lg sblm aku wat permeation test & analysis with TOC tu.. Tp bile aku dh siap anto data yg aku rase x begitu meyakinkan tu pd En Zul, baru aku dpt tau yg aku kena amik tau ttg modeling2, rumus2 & calculation tu.. X ke haru namenye..???!!!!

Hmm.. Bile diasak2 dgn mende2 baru yg klu dlm silibus amik masa 5-6 jam kuliah tp tuk case aku pg tu dlm mase kurg 20 minit, maunye aku x pening...???!! Kpale aku dh start bdenyut2 dh.. Tp takpe laa.. Aku senyum lg dpn supervisor aku tu.. Hee.. :D Iskk.. Aku jumpe die dlm kul 9.40pg, kul 10 lak nk jmpa En Zul ni.. Then gi pulak le ngadap En Zul. Bincang nye bincang nye bincang, conclusion En Zul ringkas je: "Khadijah, data awak tu x valid la. So awak xperlu participate tuk ICSSST." Mase En Zul ckp tu, aku rase cm nk tjatuh kusi jek.. Berat skali lg kpale aku.. Yelah, bile tingat yg aku duk pulun wat labwork siang & malam tuh... Iskk... Sabo Ija.. Dugaan... Cobaan.... & kala tu aku masih mampu tsenyum depan semua... :) Pdhl dlm hati, aku rase cm nk pecah dada.. Sesak rasenye... Rase cm nk jerit kuat2 jek.. Tp aku percaya.. Stp dugaan tu dtg bsame2 dgn hikmah......

Pastu tgk jam dh kul 12.15tghari. Aku dh xsng duduk dh kt ctu. Yelah, depa duk bincang ttg correction abstract yg depa nk submit tuk ICSSST, aku plak cam hape jek duk tercanguk kt ctu.. Hati aku dh sedih pilu dh ni, tu lom campo pale yg bdenyut2 dpt instant lecture pepagi td, tmbh2 lak riso bile org sblh aku nk dtg jumpe ni.. Last2 tu, aku nekad je mohon permisi tuk beredar.. Kekononnye nk gi INOS tuk booked pgunaan SEM (Scanning Electron Microscopy). Sibbaik leh gi..

Mase aku kalut2 nk booked SEM tu, mase tu jugak le org sblh aku tepon.. Gtau die dh setel & dh leh jumpe. Skali bile dh hang up dgn die, aku kena sound dgn peg sains yg incharged SEM tu sbb aku main redah je booked alat tu tanpa tau diorg available x mase tu takut2 peg. kena gi kursus ke hape.. Tkedu aku jap mase kena sound tu. Sibbaik laa akak tu sound aku elok2. Tp mmg salah aku pun.. Sape yg xhangin klu masuk umah org x kc salam, duk main redah masuk n terus makan minum kan?? [Tu analogi laa...] :( Tetibe aku rase hari aku tu dh tunggang terbalik, cacamarba & xtentu arah.. Tetibe rase mase tu yg aku sgt2 perlukan seseorg tuk aku labuhkan keserabutan & kesedihan aku dibahunye.......

1/2 jam pastu akhirnye aku jumpe gak org sblh aku... Wpun aku rase aku tgh x bape nk stabil mase tu, aku still leh senyum.. :) Sembang2 sat & g mkn kt Selera Kampung [lauk smbal ikan keli kt cni feveret aku :D]. By the time kitorg mkn, aku pun beransur2 pulih dari emosi aku yg xmenentu td.. :) Dh leh gelak2 dh.. Hehehe ;D Pas mkn masuk kampus smule & lepak2 smbil cite2 pjg. Dlm kul 4ptg cmtu die gerak balik.. Aku kembali sayu.. Pd ketika die bgerak dgn motornye meninggalkan kampus, airmataku gugur blinangan di pipi.... Huhu.. Ija cengeng!! :P Hehehe.. Dh le tu, jiwang pulak... :P :P :P

Hmmm... Tetibe aku rase cm sedih gak skang.. Hehehe.. Ok laa, nnt aku smbung lg cite aku ni.. Rasenye ni pun dh cukup pjg.. Almaklum laa.. Lepas gian pas sebulan lebih x tulih pape kt cni hehe.. Orait, daaaa.... :)

Moshi-moshi.. Konnichiwa!

Hai.. O genki desu ka? Heee.. arini meh kite reramai ckp jepun :D Hmm dh lame dh aku tak update blog ni.. Sorry aa.. Lately KUSTEM block user yg nak access website friendster nih.. Kaciwa...!! Huhu :P Nway, ntah ape laa nasib aku pagi nih, tetibe tgn aku rajin nk login, skali bleh lak access :D So, alhamdulillah.. Leh aku jenguk2 kat profile & blog aku yg dh lame usang & bsawang tanpa sbrg perubahan nih.. ;)

Hmm pe nak cite ek? Byk sgt yg aku dh lalui bulan ni.. Sampai dh xbape nak ingat dh.. :D Nway, last 2 weeks Mama Yo dtg lepak kt umah sewa kitorang.. Saje laa nk manje2 dgn anak die kot sbb Yo pn dh nk fly xlame lg.. Everything dh kompem & thats mean aku akan kehilangan sorg roomate pasni... Uwaaaaaaaaaa!!!! Kena tggal sorg2!!! :'(

Ok, bebalik pd cite Mama Yo td. Lame gak die lepak kt cni. Adelah dlm seminggu. Aku pun xtau kemana hala laa Yo tu bawak Mama die gih jln2 :D Tp, by the end of that weekend, kitorg (Yo, Mama Yo & aku) gi jln2 cari souvenier kt Rantau Pjg hehehe.. Shopping sakan makcik! :D Aku ni tlg temankan aje.. Jd co-driver & tukang tunjuk jln hehe.. Mcm expert sgt le aku jln kat Klantan tu pdhal ke Rantau Pjg tu barulah g skali. Tupn ms g kenduri Afa bulan Mei aritu.

Plan asalnye nk overnite kt KB, tp sbb malas & dh xde ape yg nk dicari, so pas singgah jap round2 kt KB Mall & mkn mlm kt Restoran Nasi Kandar Istimewa [yeke tu name kedainye ek??] sebelah Hotel Renaissance KB, kitorg pun gerak blk dlm kul 9++ mlm. Skali tersesat kt area Pasir Puteh smpi lalu Bachok siap. Dh le aku yg drive.. Wat malu kompeni je tkg tunjuk jln leh salah jln hahahaha.. Tp aku menten laa cool.. Cover malas nk tunjuk gelabah pdhl dlm hati, Tuhan aje yg tau cane cuaknye aku. Derg berdua dh gabra semcm jek.

Tibe2 dlm kete sunyi sepi [muahahaha] tp cm bese aku wat muke xbesalah & cool jek. Alhamdulillah, dgn izin Tuhan kitorg kuar smule kt jln besar :D cane leh tau?? Sbb dh nmpk signboard "KUALA TERENGGANU"!!! Ekekekeke nk pecah perut rasenye klu kenangkan saat2 suspen tuh :)) Dah le aritu ari Jumaat, dh mlm, jln sempit & gelap, kete pun xbyk. Aku plak main redah ikut signboard aje :) Sibbaik smpi umah gak kul 12 tu.

Aiyakss.. gtg, nk gi jln2.. Daaaaa... ;)

Friday, June 2, 2006

Been Very Very Busy...

Fuuhh.. Penat seh.. Believed it or not, umah aku dh jd cm hotel jek 2 minggu lately :D mane x nye, aku wat labwork siang mlm tau??!! Ni baru betul namenye berkampung kt lab hahaha :D Penat ooo.. Bygkan rutin harian aku, pepagi kul 8 dh tjengul kt lab. Prepare sample & then bkejo ke INOS (Institut Oseanografi) tuk run sample.. Bukan nk suh sample tuh blumba lari laa.. Mudahnye tuk analisis sample laa.. :P Hehehe.. ;) Then tunggu laa result..

Satu sample besenye 1/2 jam & besenye sample aku at least da 11.. Haaa adela kat2 5 jam aku duk tercanguk dpn alat tu tunggu result.. Kdg2 lari smule lab alam sktr-prepare next sample (klu rajin hehe), either aku wat permeation test @ aku wat dilution aje.. Ps2 gi blk INOS, tgk2 klu alat tu terstop ke hape kan.. Kang xpasai je.. Aku punye laa bajet siap dlm 5 jam tp bile dtg dlm kul 2++ tu, byk lg upenye sample lom run sbb alat tu terstop.. [cikgu BM jgn marah ek gune combination BM-BI tu] :D Haa.. klu cm2 mmg kes naya laa.. Adeehhh...

Tp sbb nk kejo mase & nk kc data tuh valid sbb PEG (polyethylene glycol) yg aku gune tu tahan seminggu aje [sbb sng evaporate], so dlm seminggu ni aku run ade la dlm 20-30 sample.. & that's mean 10 hours!!!! :-{ Adeehhh, poning makcik!! Hehehe.. So besenye aku akan blk ptg tu dlm kul 6 atau 7, pas mandi2 & wat pape yg patut sume aku g lab smule dlm kul 8 or 9++, depends on bilangan sample aku :D & disbbkan tkejo2 ni jugak le, dh byk kali aku x sempat mkn.. Tp yg bestnye, berat bdn aku pun turun skit :D Suke.. :D But still, pp aku menten jek tembam hahahaha ;P

So pas blk dr lab tu ade la dlm kul 10++.. Klu aku g sorg2 cpt la skit blknye-takut.. :D Tp klu aku g ber2 [slalunye Syaza yg jd mangsa temankn aku-nway thanks a zillion gf ;D], aku blk laa kat2 kul 11. Blk2 tu pas wat pape yg ptt, mmg xtunggu ape, baring je atas katil, kpale sentuh je bantal, sure in a sec dh blackout hahaha :D Penat x penatnye aku 2 minggu ni.. Bz x bznye aku... Ps2 da skit lak yg xbest.. Yelah, nk mkn & entertaint diri sndiri pun x sempat, nikn plak nk luangkn ms tuk org lain.. So ade laa yg trase terasing & x berteman.. Hmm sorry, didnt mean to do that.... So so so sorry....

Tp dlm pd kesibukan aku ni, sempat jugak le aku turun ke Kelantan 26 & 27hb Mei aritu.. Tupun sbb bestfren aku ms kt SMSPP dulu kawen :D Ye... Cik Wan Farhanah Wan Ismail dh slamat bertuko title pd Pn Wan Farhanah.. Hahaha.. Cam xbest jek bunyi nye... :D Hahaha.. Jgn mare ye Afa.. guro2 jek ;) Tp kan, bile dgr cite org yg dh tempuh sndiri alam perkahwinan ni, rs cm xsabo2 lak nk kawen ekkekekeke.. Xsenonoh tul ko ni Ija.. Xnyompek2.. Study ko tu abiskn dulu... ;P Hahaha.. & baru je Khamis lepas (1 Jun), Enny [cosmate aku kt KUSTEM] kawen gak.. Tp xdpt nk g sbb aku tgh pulun siapkn labwork aku.. Lgpun bajet dh lari g Klantan aritu... Hehehe.. Sorry Enny.. Papepn aku doakan korang bahagia & aman sejahtera, kekal bersame2 sehingga ke akhir hayat korang.. Ameen.. :) Hmm.. Aku nye turn bile eks..?? ;) Hahaha..

Pn mlm Rabu or Khamis baru2 ni, aku dpt msg drp Dj, gtau die da kt Batu Buruk coz keesokkannye tu nk honeymoon ke Pulau Kapas.. :) Tuk abg, Ija turut doakan kebahagiaan & kesejahteraan, kekal bersame2 sehingga ke akhir hayat abg & Kak Irne :) Thanks 4 being my bro & being there 4 me when I need it.. :) Lots of thanks......

Hee.. Tibe2 rs syahdu lak.. :) Hmm minggu ni terlalu byk hal yg berlaku kot.. Mbuatkan aku renung2kn smule, pun muhasabah diri sendiri yg dunia ni hanye bersifat sementara.. Usia kite terlalu singkat tuk mengejar duniawi sdgkan bekalan tuk akhirat belum tentu dah mencukupi... Tibe2 terasa yg diri ni sgt2 kerdil.. Sgt2 lemah.....

Kdg2 tertanye2, utk apekah tujuan hidup aku ni.. Adakah cukup dgn mbahagiakan mak & abah, adakah cukup dgn belajar setinggi yg boleh tuk menggenggam segulung ijazah, adakah cukup dgn membahagiakan & menyenangkn org2 yg berada di sekeliling aku...?? Adakah yg aku buat selama 23thn aku dipinjam nafas olehNya ni dh cukup tuk persediaan aku di sana nnt..??

Sesungguhnya jodoh, pertemuan, ajal & maut semua di tanganNya.. Kita xtau bilekah akan tiba giliran kita tuk meninggalkan dunia yg fana ini.... Bile fikir2kn ttg ni, terkdg nafas menjadi sesak.. Tibe2 teringat dgn kata2.. "Bekerjalah seolah2 kau akan hidup seribu tahun lg & beribadatlah seolah2 kau akan mati esok hari" ... Hmm adakah kita dah bersedia tuk itu.....??? Tepuk dada, tanye iman.......
Wallahu'alam...


Wednesday, May 24, 2006

Things Happened..

To many things happened this last 2 weeks.. No words could describe them all.. But one thing for sure, I learned bout few things that I'd never thought b4.. Hopefully I'll manage to get thru all of this..... ;) Chewaaahhh.. tetibe ckp omputih ekekekek ;P

Sunday, May 21, 2006

Suatu Titik Permulaan...

Pertama skali, syukur ke hadrat Ilahi kerana dgn izin dariNya, aku masih punya kesempatan utk mhirup udara segar buat kesekian kalinye di permulaan usiaku yg menjangkau 23 thn ni... :)

Wlupun dlm 2 minggu kebelakangan ni tll byk dugaan yg dtg melanda diri, namun tetap kugagahi tuk mengharung ombak & badai yg ganas itu... Wlupun ade ketikanye aku hampir lemas, mujurlah Dia masih sygkan aku dgn memberi pertolongan & sokongan stp kali aku memerlukannye... Dulu aku x begitu nampak, skrg jelas yg stp yg berlaku itu ade makne tersirat utk aku renungi & dalami... Syukur alhamdulillah.. :)

Di kesempatan yg amat berharga ni, aku ucapkan jutaan terima kasih yg x terhingga buat insan2 yg tlh menghantar tanda ingatan mereka di hari ulangtahunku itu.. Terima kasih sgt2.. Ingatan kalian amat besar nilainya bg insan sekerdil aku.. :) Buat teman2 yg setia disisi sewaktu tibanya hari yg menggenapkan usiaku itu, sekalung budi seuntai kasih aku berikan pd kalian.. Kiranya aku tidak keseorangan pd detik & hari tu.. Terima kasih teman... :)

Buat Mak, Da & Ti yg xdpt wish on time, xmengape.. Aku memahami sbb2 kelewatan mereka... Sekurang2nye mereka wish awal2 biarpun lom smpi waktunye :)

Buat seorg insan yg dulunye amat rapat dgn diriku, terima kasih atas pengakuan ikhlasmu itu.. Wlupun dulu kau xmenzahirkannye dgn kata2, tp drp cara & tingkahlaku, aku memahami isi hati kau sejak dulu lg.. Namun aku diamkn saja sbb aku tau ia agak mustahil utk terjadi sementelah dulu aku tak begitu pasti.. Tp di hari jadiku itu, akhirnye kau luahkn jua... Terima kasih skali lg... :)

Akhir skali, buat seorg insan yg sgt2 istimewa di hati ini, terima kasih sgt2 di atas segala pemberian & segala pengorbanan yg telah kau lakukan terhadap diri ini... Wlupun waktu antara kita & kemampuan kita amat terbatas, tp jauh di sudut hati kita ttp dekat serta slg menemani & melengkapi.. Terima kasih syg... :) Anggaplah ape yg terjadi antara kita sbg satu ujian utk menduga sejauh mane kebenaran kata2 yg tlh terucap & sekukuh mane janji2 yg tlh terpatri... Smga tlh ditetapkn ada jodoh di antara kita, ameen...

Di celah2 kepiluanku ini, aku sgt2 bersyukur kepadaNya krna aku masih diberi peluang utk terus mengecap nikmat & rahmat dariNya supaya aku dpt terus menghambakan diriku kepada Tuhanku yg Esa.. Sesungguhnya dugaan & ujian dariMu telah menyedarkan aku drp terus terleka dibuai mimpi2 duniawi yg indah...

Semoga tahun ke23 usiaku ini akan terisi dgn perkara2 yg lebih bermanfaat & lebih bermakna kepada diriku sendiri, mereka2 yg berada disekelilingku, agama, bangsa & negara, insya-Allah... :)

Sunday, May 14, 2006

Back Again!! ;)

Haaa.. Minggu ni aku da byk cite.. Adepun minggu lepas aku blk kg wpun dihambat masa tuk siapkan labwork. Tp blk gak sbb saje2 nak manje2 ngan mak aku.. Tak acinye... Mak aku gi jenguk2 abangah n famili kat Jepun tuk 3 minggu!!! & plg x aci die tinggalkan aku tp bwk adik aku!! Uwaaaaaaaa...!!!! Xpueh ati.. Xpueh ati...

Apepun, bile aku blk smule ke kampus & ngadap En Zul ari Khamis lepas, die kate nak kaji blk cuti kitorg sbb konon2nye kitorg ni slalu sgt blk.. Siap kate nak limitkan lg cuti kitorg.. :( Alaa En Zul.. Bukannye saje2 nk cuti.. Cuti nk jumpe sblm mak sy gi jauh je En Zul... :( sob sob sob..

Hmm minggu lps gak aku ade dpt task baru.. Aku kena jd sort of reviewer pd satu artikel ni hehe.. Cam hebat sgt je BI aku kan?? Tp dh bile disuruh oleh supervisor aku, maka akur saje le... :) Spjg Jumaat & Sabtu aku duk rewang2 & berlibur jek.. Almaklum la pasca dh dpt hehe.. Sabtu mlm Ahad tu baru laa nk terkial2 betulkan... Skali tgk..., adehhhh!!! Gile byk salah!!! Fenin aku dibuatnye.. Sudah2nye, smpi ke arini (Isnin), aku still lom dpt betulkan sume.. Tupun aku wat ni dgn 3 4 kali tido hahahah :D Aku sendiri penin, jgn kate omputih hehe ;P

Ari Ahad (semalam) aku da gi jumpe peg. INOS ttg nak gune alat TOC Analyzer tu.. Sibbaik ms jumpe die tu, dpt kabar gembira yg gas sintetik yg dh abih minggu lepasnye tu dh pun dibeli baru.. :D that's mean aku kena laa wat permeation test tuk PEG tu a.s.a.p!! Hakikatnye, optimum pressure tuk wat permeation tu pun aku lom carik lg hahaha.. Ija...! Malasnye ko ni.. Bakpe mu..?? ;P

So mlm td aku pun terhegeh2 la habihkan correction tu [tupun sbb supervisor aku nk tgk & discuss ptg Isnin] & subuh td plak baru aku terhegeh2 nak wat graf [pn sbb supervisor aku nk tunjukkan cane nk tgk optimum pressure] :D Iskk.. Malas sgt ke aku ni smpi byk keje tertangguh ni eks?? Tp aku xde laa rs yg aku malas pun.. Hehehe... :D

Aiyakss.. Dh dekat kul 2ptg dh.. Satg kul 2.30 nk ngadap supervisor aku lak.. :D ok, adios!! ;)

p/s: smalam xbape lena tido.. nape eks?? hmm tibe2 terase duniaku sepi dicelah2 gempitanya insan bpesta & tibe2 jugak terase dahaga wpun tengkujuh sdg melanda..........

Thursday, April 20, 2006

Caaakkk...!!!! :D

Hehehe.. Aku kembali lg setelah sebulan setengah menyepikan diri.. :D Byk cite ni.. Gile punye lame aku kumpul dlm pale otak aku ni.. Punye laa byk smpi aku pun dh xtau nak start cite dr mane, cite yg mane satu & nak cite pe plak pastu hahaha... :D Xpe2.. I'll try my best tuk cite setersusun yg mungkin.. Hehe :)

Hmm sejak aku blk mase abg aku btunang bulan lepas, smpi skrg aku lom jejak lg umah kesayanganku kt kg halaman sane.. :D tgk le bape lame lg aku leh lepak kt sini... Nk wat rekod nih xblk lame hehe.. Tupun klu boleh laa... :D So kebanyakan weekend aku abihkn dgn berlibur, jln2 kt KT, lepak kat Tropix, gi mkn A&W n etc.. :D Sebut pasai Tropix ni, tingat aku bulan lepas mase besday Baha (23/3).. Kitorg (cosmates+hosmates Baha) sume pakat2 wat surprised party kt die hehe.. :D dgn debo2nye kitorg ikat mate si Baha ni smpi takut2 klu da road block.. Buatnye kitorg sume kena thn kt lokap ats tuduhan penculikan olok2 tuk mainkan pihak berkuasa.. Haaaa x ke naya tu??? :D

Dh le dgn bengang sbb Pot xsempat nk amik kek.. Kedai kek tutup awal pdhal Pot smpi kul 9.55mlm cmtu.. Nk buek cmno.. Sabo jolah.. :D Akhir2nye kek pisang hak RM2.50 tu yg jd mangsa amik alih kek kaler kuning Sweden tu.. Hahahaha :P Tp esoknye pas amik kek, kitorg ber6 jelah yg mkn kek2 tu sume smpi muak2.. & again, kitorg serumah wat surprise bwk masuk kek dlm bilik.. Terharu beb..!! Aku pun smpi nk nangis gak.. Hehe.. :P

Hjg bulan 3 tu aku turun ke Kemaman.. Visiting my love.. :) & then terus ke Kuantan smbl2 survey digicam.. :D Pdhal duit pasca xmasuk lg tu.. Dh berangan & plan nk beli mcm2.. Huhu :P Then awal bulan 4 skali lg aku ke Kemaman & Kuantan, but this time went with Yo.. :D Ekceli Yo nk p jumpe org sebelah die kt Kuantan.. Sbb org sebelah die wiso n xkc Yo drive sorg2, so aku kena temankan le.. :D Tp smbl nyelam, minum ayor skali laa kan?? Hehehe.. Singgah Kemaman, culik org sblh aku lak [;D sibbaik die free weekend tu] & g amik Mir Yo lak :D Kebetulan ms tu kt Kuantan da Pesta Air & Pesta Air [ke festival sukan air eks???] tu baru je start.. Tp kitorg xtgk pun sbb dok lepak kt megamall & TC aje.. :) Bessssssttttt sesgt!!! Rs dunia cm sendiri yg punye... Hehehe... :D

Blk je ke KT rs cm tebyg2 je sokmo memori2 kat Kuantan.. :) Berat ati rs cm xmo blk tu jgn ckp laa... Hehehe Tp sbb Yo dh keje ari Ahad tu & aku pun kena gi lab gak, so no excuse.. :D aku rs seminggu jugak le aku hidup dlm memori2 & kenangan2 indah tu.. But suddenly..... [jeng jeng jeng...] Aku 'ter'dpt msg yg sgt2 mengejutkan aku.. Even aku rs by the time aku phm mksud msg tu, klu toreh muke aku pun sure xde darahnye... Sgt2 di luar jangkaan aku.. Memule aku panik laa jugak.. Then share it with Yo & Yo pun tegamam cm aku.. Then kitorg pk2 & cr jln terbaik & at the end, kitorg decide tuk ke Kuantan aritu jugak.. Yo amik EL & kitorg betolak ke Kuantan bih krg kul 2 ptg.. Dlm pd tu rs kalut & risau xpenah surut.. Skali on da way mase kat Marang tu, dpt msg drp En Zul gtau da meeting sok n suh gtau sume org.. Waaa...!!! Mati aku!! Tp xde plhn lain slain drp terus trg yg aku da emergency case kat Kuantan..

Tp kan, esoknye tu mase perjalanan blk ke KT, kitorg rase released n happy sgt2.. Why..??? Yg tu biarlah menjadi rahsia antara aku & Yo je.. Tp aku rase bangga dgn diri aku sbb aku dh wat sesuatu yg plg baik aku pnh lakukan dlm tempoh 23 thn ni.. :') Syabas Ija!!! I know u can do it & have it down & deep inside in u... :) I'm proud to be me.. :) & aku rs Yo pun bekgsi prsn yg same cm aku... Kan Yo kan..?? ;)

Blk drp Kuantan, esoknye tu kete Pot lak rosak.. Upenye batt dh kong.. Skali kena tuko baru daa.. Dh le kete die rosak ari die da paper lak tu..!! Uishhh.. Haruuuuu... :) So jd drebar xrasmi jap aritu.. & mase g amik Pot & Oya kat FST terserempak le dgn En Zul.. Terus janji nk jumpe die pastu.. So mase mkn kt cafe skali dgn Bryant & Zali, En Zul dtg join & bercite pjg lebo ttg new task yg die kc mase meeting yg aku x attend aritu.. Hmm alkisahnye En Zul suh kitorg ber6 (temasuk Zali) wat labwork tuk prepare paper tuk ICSSST (International Conference on Solid State Science and Technology) yg akn berlgsg pd 4-6 Sept kat Kuala Terengganu nnt... Sbb En Zul & Dr. dh target each of us at least da 3 publications, so kitorg sume kena gi present tuk conference tu.. & believe it or not, the dateline will be on 31st May!!!! Horror!!!!!

Therefore, started this week, tiap2 pg seawal kul 8 lg aku dh tecongok kt lab.. :D semangat tuh!!! Lgpun nk kejor dateline.. Manyak tu nak kena wat.. Ari Isnin smpi laaa arini, aku & Bryant pulun wat dope same2.. :D nak tau??? Aku dh pandai setting tuk wat dope sendiri..!!! Xyah lg Syaza or Bryant tlg psgkan or gtau kena watpe step by step..:D once again, i'm proud of myself.. Caiyyoookk ija!!! :D So skrg ni mase2 lapang, aku abihkan dgn bace jurnal2 yg berkaitan dgn PSD (pore size distribution) which is the scope that i've must done :) but with guidence from Dr., En Zul, Syaza & Bryant, aku rase aku xperlu risaukn pape... Thanks all!!! :D

Hmm tp kan.. Dlm pd aku hepi2 ni, saat2 duka itu dtg jua.. Baha dh pun slmt meninggalkn bumi Darul Iman ni mlm semalam.. Dlm kedinginan & kelencunan hujan lebat, kitorg bejaya gak anto Baha smpi ke pintu & tangga bas.. Eventho bepeluk2 dlm kebasahan & kesejukan tu, airmata tetap sempat mengundang & bertamu di tubir mata... Sedih.. Sayu.. Syahdu.. Hanya aku je yg tau kenapa aku rs cm2... :') Huh.. Mata aku dh bergenang smule... Cengeng!! ;P [ckp pd diri aku sendiri laa..!! :D]

Tibe2 rs windu kt Baha.... ;) Dah le tu, dgn blknye Baha ke tmpt asalnye, Yo tinggal sorg2 & takut lak die tdo sorg2.. So dgn keizinan roomate ku yg baik ati iaitu Cik Dayah, maka tdo la aku sebilik dgn Yo & jugak atas katil Baha.. [Baha lagik... :D] Adeh.. Hiba nih... :D Disbbkan roomate ku itu baik ati, maka aku dh pun bebincang tuk terus bepindah ke blk Yo secara kekal wpun Yo xkekal lame mane pun.. :D Lgpun, Dayah gtau kwn die tu nk masuk umah kitorg & nk duk sebilik ngan die.. Xmo agaknye die duk sebilik dgn org lain.. Takut xbese & susah nk adapt kot.. Same cm aku.. :D Tp aku xkesah... [intonasi same cm 'Aiman xkesah'.. ;P]

Haaa.. This week gak aku dpt satu lg cite tekejut.. Byk tul surprise tuk aku minggu ni kan??? :D sibbaik aku takde heart attack, klu x dh lame aku Hi2 Bye2 kat korg sume.. :P Hehehe... Adepun kesahnye bestfren aku Cik Wan Farhanah dh pun betuko title.. Die dh jd tunangan org 18/3 lepas & bakal melangsungkan perkahwinan 27/5 ni.. Adehh.. Pasai sume org nk kawen eks?? Dj pun nk kawen gak 28/5 tu.. Sume org nk kawen.. Aku nk kawen gak laa... :D [Jom syg... Kite kawen nak??? ;D] Hahahaha :P

Aiyakss.. Pjg gile post aku nih.. :D Cc dh nk tutup dh pun.. Hehe.. K laa.. Adios sume!! Gambate!! :D Whatever it is, do the best for u urself & for your life.. :D Pray for me k?? \(^-^)/

p/s: Weihh.. aku plan nk terus wat PhD laa.. Amacam, ok x?? :)