Saturday, September 26, 2009

Tatapi Dalam Renungan...

Jika Allah menyukai seorang hamba, Dia akan mberikan di hatinya suatu kesedihan yg amat mendalam. Bila Dia membenci seorang hamba, Dia akan menjadikan dalam hatinya seruling kesenangan.

Marilah kita hidup seperti orang yg menanti mati kerana ingat mati itu akan mengecilkan segala derita, akan mencairkan segala alpa. Kiranya inilah detik terakhir, marilah kita mulakan semula walau yg masih tersisa hanya sedetik cuma.. Itu lebih bermakna....

Ampuni aku, Ya Rabbi..!

8 komen:

uglybeautyme said...

saya nak jadi seorang yang disukai ALLAH

:: !zyan :: said...

terima kasih krn mengingatkan...

Anonymous said...

salam sejahtera,pegertian mati yang dinyatakan oleh tuan sangat luas,alangkah baiknya kalau di sempitkan agar dapat difahami dan dimengertikan dengan lebih baik ibarat seluas air di tasik yang hanya berasal dari satu punca mata air.berundur dulu :)

iDAN said...

Namun Dik Ieja... dalam perasaan kronik ini, terasa diri semakin kecil. Terlalu banyak yang kurang, terlalu banyak yang alpa, terlalu banyak yang leka. Terlalu ruginya detik dulu yang terbiar!.

Terlalu takutnya akan kesepian, terlalu sedihnya sendirian, terlalu gurur akan keampunan, terlalu sakit & amat gementarnya diri akan kematian!.

- just me - said...

uglybeautyme,
moga2 kita semua tergolong dlm kalangan hamba2Nya yg dikasihi..

!zyan,
sama2lah kita mengingatkan sesama kita :)

musafir kelana,
saya tak faham sgt bagaimana nak disempitkan pengertian mati itu. tp pd pendapat saya, terpulang pada para pembaca utk memperincikan atau mentafsirkan kata2 itu kerana saya percaya dgn kebijaksanaan para pembaca laman ini :)

abg iDAN,
dan atas semua rasa terlalu itu abg, moga2 kita lebih tekun & bsungguh2 dlm menjalani ibadah agar yg kecil menjadi besar, yg kurang dpt ditampung, yg leka diinsafi, & mana2 yg rugi kita gantikan agar tidak terus2an kita kerugian..

kdg2 kesedihan & ketakutan itulah yg akan membawa kita lebih dekat pada tuhan..

Anonymous said...

Buat tuan belantara jiwa,pengertian mati itu sangat luas tetapi jika mahu disempitkan atau ditajamkan itu adalah lebih baik ,bagai contoh biar mati penglihatan tapi jangan mati pandangan,biar mati kata-kata tetapi jnagan mati ingatan,semoga Tuan boleh faham akan kata-kata hamba ini.Dari musafir kelana

iDAN said...

.. agar umur ini dipanjangkan untuk kebaikan atau dipendekkan jika ianya tidak terusan dihanyutkan..

Dik Ieja mana mungkin kita dapat menongkat langit; maka gunakanlah usia yang ada sebaiknya!.

- just me - said...

musafir kelana,
oo mcm tu ke.. pahamlah sikit sebanyak.. terima kasih atas penjelasan saudara :)

abg iDAN,
mudah2an, insyaAllah :)