Sunday, March 8, 2009

Luka Dilukai...

Shima - Luka Dilukai

Kanan dan kiri
Cuba berlari
Masih ku dihujani
Tohmah dan caci

Jangan sekali
Aku diletak ke bawah
Hanya kerana jalan
Hidup yang susah

Tak siapa di antara
Kita di dunia
Memilih jalan hidup yang derita

Aku sering dipersenda
Dan sering dikecewa
Oleh hati mereka
Yang tak punya rasa

Ingin ku mengecap bahagia
Padamu kasih yang menjanjikan setia
Namun belum sempat ku merasa
Mimpi yang di bina
Hati mudah berdarah semula
Kerana dustanya...

Terhempas lagi
Kesekian kali
Luka yang dilukai
Menguji diri

Namun begitu
Aku tabahkan semangat
Biar waktu merawat
Segalanya...

Td tiba2 aku terdgr lagu ni... Klu diperhati, dihayati & diselami bait2 lirik lagu ni, hati & perasaan pasti kan tersentuh.. Yup, dlm hidup ni kita xkan dpt lari drp dilukai & melukai... Dilukai tanpa niat atau sengaja & jugak melukai kerana keadaan menuntut kita berbuat begitu...

Spjg aku melalui dunia remaja aku ni, mmg aku x nafikan yg aku kdg2 cuba utk melarikan diri.. Larikan diri drp masalah.. Larikan diri drp tekanan.. Larikan diri drp mereka2 yg memberikan tekanan & masalah2 tu.. Ke kanan, ke kiri, ke depan, ke belakang, mahupun ke utara, selatan, timur & barat, semua arah dah pun aku tuju..... Tp akhirnye aku tetap kembali... Tetap perlu berdepan dgn masalah2 & tekanan2 tu sbb dgn berdepan aje maka kita dpt selesaikan & menanganinye.. Kita xkan boleh selamanye melarikan diri kerana ia sentiasa menghambat kita, lantas menjadikan kita seolah2 pelarian dlm hidup kite sendiri.. & ianya sgt menakutkan...!!!!

Betul, aku pernah menangis... & aku pasti di luar sane pun ramai yg pernah menangis bile smpi pd suatu tahap, bila kita rasa kita dah kehabisan upaya utk bdepan dgn masalah2 tu... Am I rite? But u know what??? Masalah2 tulah sebenarnya yg mengajar kita erti sabar, tabah, kematangan & erti kehidupan yg sebenarnya.. Tanpa masalah, hidup kita xkan seceria ni... coz once we manage 2 get thru the problems, then we'll know how sweet our life's are... :) & frankly speaking, hidup x perlukan kita, tp kita perlukan hidup wpun ianya penuh dgn masalah......

Mmg betul, xde sape pun antara kita di dunia ni yg sengaja pilih jalan hidup susah, derita atau sengsara.. Semua org nak senang, semua pun nak bahagia.. Sape yg xnak bahagia??? Aku nak... :) Tp kita ni semua hambaNya.. Kdg2 kita terlupa bahawa sesuatu yg berlaku ke atas diri kita tu adalah ketentuanNya.. Dh lama tersurat sejak kita di Loh Mahfuz lg... Klupun kita menangisi, meratapi, berkeluh kesah dgn ape jugak dugaan atau ujian yg menimpa kita, ingat laa yg Dia sentiasa bersama2 dgn hambaNya yg sabar.. Setiap dugaan akan dtg bersama hikmah...


Percayalah......
Walau apepun yg terjadi & dah aku alami spjg 26 thn usia aku yg dikurniakan olehNya ni, aku hrp aku akan terus tabah mengharunginya... & sebagaimana lirik lagu tu, biarlah waktu yg merawat segala2nya.........

2 komen:

Anonymous said...

wow..
seperti ada yang menceroboh ke blog aku... muhahahah..
blog tu br nk recover balik..
dulu ada melaun gatai tgn pi delete.. hampeh tull..

dah lame laa ada.. sajek x nk kasi tau.. muhahahah, jgn marah ekk Dr.K..

- just me - said...

haha yelah2.. nnt2 dah renovate & recover jgn lupe gtau..