Thursday, August 24, 2006

Buat Seorang Insan Bergelar Teman...

Pelangi Petang

Kumeniti awan yang kelabu
Kutempuhi lorong yang berliku
Mencari sinar yang menerangi
Kegelapanku

Kupercaya pasti suatu masa
Sang suria kan menyinar jua
Membawa harapan yang menggunung
Bersamanya...

Engkau tiba bagaikan pelangi
Tak bercahya namun kau berseri
Tapi cukup menghiburkan
Hati ini

Seharian waktu bersamamu
Tak terasa saat yang berlalu
Bagai pelangi petang kau kan pasti
Pergi jua...


Teman,
Sekalung ucapan terima kasih ku ucapkan buatmu
Kerna sudi mendampingi diri ini..
Kehadiranmu membuatkan aku melihat hidup ini
Daripada perspektif yg berbeza..
Amat berbeza...

Kau menyokong tatkala aku rebah
Kau perbetulkan mana-mana yg salah
Kau perbaiki mana-mana yg khilaf
Kau pulihkan mana-mana yg cela
Kau menemaniku tika gembira
Kau disisiku saat aku berduka
Kau sirami jiwaku yg ketandusan
Kau bajai hatiku dgn benih-benih ilmu
Dan kau pahatkan ingatanku dgn pesananmu
Yg tak mungkin aku peroleh dimana-mana
Sesingkat dan semudah itu
Kiranya aku ini amat beruntung...
Aku mengerti bahawa kehadiranmu hanya sementara
Satu hari nanti kau pasti akan pergi
Pergi utk menyambung tugas-tugasmu
Pergi utk melunaskan segala tanggungjawabmu
Pergi utk meneruskan perjalanan dan pencarianmu
Pergi utk menggapai matlamat hidupmu..
Di kesempatan ini
Ku pohon kemaafan zahir dan batin
Kiranya aku melakukan kesilapan dan keterlanjuran
Sama ada secara sengaja ataupun tidak
Yg telah menyinggung perasaan dan dirimu...
Aku berharap
Pabila tiba saatnya nanti
Diriku ini tidak kau lupakan
Kenangilah memori yg kita ciptakan bersama
Hanya itu yg mampu kuhadiahkan
Di atas segala jasa dan pengorbanan
Serta ukhuwah yg kau sudi jalinkan..
Dan aku percaya
Bahawa semua yg berlaku ini
Adalah ketentuan dari Yang Esa...

0 komen: