Saturday, March 22, 2008

Alkisah.. cont...

.
Kisah 4:

“Ija, A ajak dinner. Jom la temankan sbb kitorg berdua je nanti.”
“Hmm sorry laa x dpt nak teman.. Ija dah ada janji malam ni.”
“Haa.. Ija kuar dgn sape tu…?”
[With ‘a tone’ sambil gelak2 kecil..]
“Oo.. Ija kuar dgn kawan Ija.” [Aku jwb sambil senyum.]

“Kawan? Haa kawan biasa ke atau kawan in bracket ni Ija..? Hihi”

[Still with ‘that’ same tone & cuckle..]
“Actually cikgu skolah Ija yg lama dulu..”
[Masih tersenyum..]
“Cikgu skolah Ija? Bla bla bla……”
[Laaa.. X abis lg ke nak interview ni??]

What the…??? Ape laa masalah dgn minah sorang ni???!!! Aku rasa nak cepuk2 jugak minah ni waktu tu klu x mengenangkan yg mungkin dia cuba beramah mesra dgn aku.. Huhu.. Sabo Ija.. Sabo… Masa mula2 dulu mungkin la dia x maksudkan camtu [merujuk pd annoying, irritating, bzbody, gedikness or etc.] & aku pun xde laa amik kisah sgt. Tp ni bukan kali pertama, bukan kali kedua, pun bukan kali yg ketiga dia tanya/buat camtu! Huh!!

Aku xkisah sgt pun dia nak tanye atau nak tau dgn sape aku kuar. Mungkin dia patut tau, kadang2 laa.. Tp nada suara dia waktu tanye soalan tu cukup buat aku rasa jengkel. Dah tu bila aku jwb yg aku nak kuar dgn kawan aku, bleh lak dia sambung that annoying tone dlm next question. Sambil gelak2 ‘manja’ plak tu! Geram betul aku!!

Cara dia tanye & nada/tone suara dia tu, macam laa tiap2 kali aku nak kuar mkn malam @ dah ada janji, aku mesti kuar dgn balak, bf atau someone special!! Apa dia ingat aku ni xde keje lain ke slain kluar dating malam2? Atau dia ingat aku ni xde kawan2 sejantina ke utk aku hanging around?? Apa kes??!!! Hish!!

Aku tau la aku ni mmg jrg sgt2 kuar malam2. Biasanya klu aku dah blk umah ptg tu, aku mmg dah xkan kuar dah sebelah malamnye melainkan klu aku ada program kat kampus, ada labwork, ada janji dgn org, mmg lapo sgt & xde apa2 stok dlm bilik utk aku makan, atau mmg dah boring tahap dewa duk memerap dlm bilik.

Tp walau apepun halnya, ikut suka aku laa nak kuar dgn sape pun!! Ape aku jwb ‘kawan’ tu je x cukup ke smpi nak tau kawan yg mcm mana pulak? Dah tu bila aku gtau nak dinner dgn cikgu skolah lama, ade lg tu yg dia nak tanye & nak tau. Apa masalahnye dia ni??? Heh!


Kisah 5:

Aku seorang yg sensitif. Itu aku akui. Tp bila tindakan aku yg x berbuat apa2 tanpa disuruh oleh seorang teman dipertikaikan oleh org lain, aku jadi sedih.. Apa yg x kena? Temanku itu x pernah berpesan apa2 pada aku, apalagi mintak tolong dari aku. Jadi xkanlah aku nak memandai2 sendiri? Wpun aku tertanye2 kenapa dia x pesan apa2, aku cuma boleh bsangka baik je. Mungkin dia dah pesan pd temannya yg lain. & skali lg aku katakan, xkanlah aku nak memandai2 buat perkara yg x disuruh atau dipesan org wpun secara amnya perkara tu sape2 pun boleh buat??

Aku ni bukannya senang nak mintak ptolongan drp org lain. Selagi aku boleh buat, aku akan lakukannya sendiri sekadar termampu. Plg penting, aku x suka susah atau bebankan org lain atas ptolongan yg aku pinta. Tp yg buat aku jd sedih tu sbb aku dah xtau nak mintak tlg dr sape2 melainkan dia, namun sebaliknya tindakan aku yg x buat apa2 terhadap temanku yg x tinggalkan pesan tu pulak dipersoalkan.

Bila aku jd sedih, dipertikaikan pulak soal aku terlalu sensitif dgn perkara2 yg kecil & terlalu remeh. Hmm mungkin remeh bg dia & sesetengah org tp tidak bg aku. Namun yg plg penting, klu boleh tolong cakap la boleh. Klu x boleh nak tlg pun katakan aje. Usah dipersoal atau dipertikaikan dgn menimbulkan pelbagai alasan dan dalih. Ahhh mungkin cara & sikapku berbeza hinggakan terlalu rumit utk difahami org lain. Ija, just let it go & let it be…



Kisah 6:

Soalan feveret, soalan plg glamer, soalan yg x punya jawapan, soalan yg menekankan, soalan yg menyerabutkan, soalan yg membosankan, & soalan cepumas yg plg acap tika ini.. “Bila nak abis? Bila nak konvo?”

Dah xlarat nak jawab soalan tu sebenarnya.. Serius kdg2 rasa mcm nak muntah dah dgr soalan tu. Dah xtau nak jwb cane lg. Dari sem 3 lagi duk jawab soalan yg sama. & skrg aku dah pun sem 6. Dah nak masuk sem 7 pun. Hampir 2 tahun aku menepis & menangkis serangan soalan2 tu. Skrg dah xlarat dah. Realitinya, soalan tu skrg dah jadi sesuatu yg sgt menekankan & menyerabutkan. Stressed me all out!!!

Ye.. Org xtau.. & org xnampak.. Org xkan tau apa yg aku dah alami & lalui spjg 6 semester ni. Apalagi faham atau mengerti masalah2 yg aku hadapi spjg tempoh tu. Yg semua org nampak, aku dah 3 tahun study tp x abis2 lg. Aku x kisah apa org lain nak fikirkan ttg aku & tempoh yg aku amik utk pengajian aku ni. Tp yg buat aku kisah bila semua org nak aku cepat2 abis blajar, cepat2 tulis thesis, cepat2 konvo tanpa cuba selami & fahami apa2 pmasalahan yg aku hadapi dulu & kini!!!

Semua ni kdg2 buat aku fed up, pun kdg2 wat aku give up. Bab wat aku tensen & malas tu jgn cakap laa.. Dah xlarat dah sampai kdg2 jd blur jek huhu Yg pasti, aku akan tetap bjuang & melangkah wpun dlm keadaan putus asa atau dlm keadaan yg gelita. & aku akan tetap mengukir senyum serta bertenang sedaya mungkin kerana aku yakin di hujung jalan sana aku pasti kan temui sinar cahaya yg mengasyikkan… :)

Oh ya! Salam Maulidur Rasul buat semua. Sama2 kita perbanyakkan selawat ke atas Junjungan Besar Nabi Muhammad SAW hari ini, esok, & selama2nya.. :)

2 komen:

Anonymous said...

Adeyyy same with me...siap ada org tanya aku bila akak nak bungkus barang? wakakaka...terseriat gak la jiwa aku ni....huhuhu.... Depa tak nampak dan tak rase, sesedapa rasa jer nak cakap gitu....tak peduli lgsng jiwa org laen....huhu

- just me - said...

Hehe.. Kita serupa.. Kita serupa.. :)

Sibbaik tahun ni konvo UMT awal bulan Julai, so boleh laa kita konvo reramai tahun depan. Tp ada ke yg sempat grad tahun ni ek?

Weh, sibbaik aku xde housemate yg mulut x insuran cenggitu hehehe Sabo jelah takat mana yg kita leh sabo kan kan kan?? ;)