Sunday, August 9, 2009

Lama & Baru...

Digicam pertama yg aku miliki adalah Pentax Optio M10. Aku beli dlm ptengahan tahun 2007 sekitar harga RM699. Sayangnya, tak smpi setengah tahun digicam aku hilang dicuri org. Yg peliknya, bateri & memori kad tak diambil sekali huhu

Disember 2008 aku dapatkan digicam aku yg kedua, Pentax Optio M20. Aku pun tak tau kenapa aku setia dgn jenama Pentax. Mungkin sbb dlm byk2 digicam yg aku servey, Pentax je yg offer harga bpatutan dgn beberapa ciri yg menarik spt frames & LCD skrin 2.4" hanya dgn harga RM799. Plus, Pentax ni dikilangkan di Jepun & kebiasaannya alat2 elektronik drp Jepun ni bkualiti.


Sebulan yg lepas digicam aku rosak (buat kali yg pertama). Bermula dgn nak on kan kamera utk amik gambar, tiba2 kamera aku off dgn lensa yg masih tkeluar & terus tak boleh on sampai sudah. Byk jasa digicam aku yg kedua ni. Sgt menang mbeli! Terbukti keluaran Jepun mmg bkualiti.

Sbb waranti dah abis, so aku call distributor Pentax ni utk tanya kos baikpulih digicam aku. Memeranjatkan bila mereka bgtau yg aku boleh trade in digicam lama aku dgn yg baru cuma dgn tambahan harga RM300! Syaratnya cuma aku perlu ke Petaling Jaya, lokasi terletaknya Shriro Sdn Bhd yg merupakan distributor Pentax ni.

So Jumaat baru2 ni, aku pun ke sana dgn main redah je sbb tak pernah hayat aku gi PJ hehe.. Naik komuter Serdang-KL Sentral & tukar naik Putra LRT ke Taman Paramount plak. Then aku naik bas & dgn ptolongan serta bantuan drp bbrp org yg sama2 naik bas dgn aku, smpi laa aku ke tmpt yg dituju wpun tpaksa jalan kaki dlm 5 minit sbb tlajak sikit ke depan haha & dgn segala mcm adventure yg aku lalui akhirnya aku dpt jugak digicam aku yg ketiga, Pentax Optio E60 dgn harga CUMA RM300. Suka2!! \(^-^)/

Di luar jangkaan, aku terserempak dgn member satu skolah masa kat ABS dulu. Sembang punya sembang rupanya dah dekat 2 tahun Amir keje kat Shriro ni. Bila cerita2 balik kisah lama kitorang byk gelak je sbb kisahnya dulu kitorg musuh ketat. Dua2 pun kerek, so slalu laa btekak hehe Tp bila dah 11 tahun tak jumpa ni semua cerita lama dah letak tepi dah. Takde pekdah pun nak btekak2 lg :D


Yg pasti aku kena ucapkan terima kasih kat Amir sbb dia tolong hantarkan aku kat stesen Putra LRT Asia Jaya lepas tu :D Selamat.. Tak payah aku naik bas. Dah la aku tak sure sgt nak naik bas mana huhu So hari ni aku dah boleh amik gambar dgn digicam baru aku hehe ;)

Notes: Diba, Amir ingat lg kat ko tau? :D

9 komen:

abg iDAN said...

Abg teringin amat nak beli Digital Kamera dalam masa terdekat. Tapi nampaknya tempoh "bertapa" abg masih panjang jadi simpan dulu duitnya yang memang dah ada. Dedulu abg memang rajin ambik gambar, tapi ntah okey ntah tidak kamera manual@dugong yang terpaksa cuci gambar kat kedai tu.

Seronoknya jika ada digicam macam Dik Ija!!.

Sampai kini abg tak reti nak naik komuter, anak abg yang dua org tu. Afiz & Aziq kira okey & rajin ulang alik guna komuter, LRT perbagai.

Paling tak reti nak guna mesin tiketnya. Jika tak ada kaunter tiket memang paniklah abg. Pernah sekali tu minta bantuan org belikan, dah tu duit kertas asyik mesin tu rejet saja... berpeluh abg dibuatnya.

Macam manalah nak balik Perak guna komuter nanti.

tintaHati said...

wahhh new digicam...suka2...bila la aku nak beli my own digicam nih.... :(

- just me - said...

Abg iDAN,
dulu saya pun guna kamera biasa mcm abg jugak. Tp bila amik2 gambar & cuci tu, tak kira laa elok ke tak, bila satu album @ satu roll yg dah dicuci tu dibelek2 rasa puas sgt. Satu per satu kenangan dulu terpampang di layar mata. Manis!

Beli digicam sbb kita bebas amik apa saja gambar yg kita suka. Mana yg elok kita boleh cuci manakala yg tidak, selalunya dipadam atau disimpan perap. Yg klakarnya, bila dah ada digicam dah boleh bilang brapa byk gambar yg dicuci. Yelah, tak cuci pun hari2 boleh tgk kat kamera atau komputer :D

Dulu2 tak pandai jugak naik LRT & komuter. Tp dek tak pandai & takut naik bas, blajar2 jelah sendiri naik tu semua. Saya amalkan, malu bertanya sesat jalan. So biarlah dah bbrp kali naik pun, saya masih tanya stesen mana yg dekat dgn destinasi yg saya nak tuju. Mudah!

Hal mesin tu kdg2 saya pun panik jugak. Kdg2 mesin tu yg saja buat perangai. Saya pun penah kena duit kertas berulang2 kali tak diterima. Sampai tpaksa beri laluan kat org lain dulu. Nasibbaik ada yg baik hati tolong belikan tiket utk saya masa tu huhu

Alhamdulillah, skrg nak naik STAR/Putra LRT ke, monorel ke, ERL atau komuter ke dah tak jadi masalah.. :)

tintahati,
alaa sbb harga dia pas trade in RM300, kira murah laa sbb tu aku beli. Klu kat kedai bese mana nak dpt harga camtu? Plus, still ada frmaes!! Heheehe Ko takpe, leh cari yg canggih2 hehe lgpun aku tau kamera idaman hati ko.. ;)

efa fairuz said...

wahh..came baru!! suke suke..bleh la amek gamba ko bebanyak pastu aku bleh la tengok..hehehe..ko kan dr dulu sampai skrg suke posing2..suke aku tgk album gamba ko..hehe

efa fairuz said...

camera* typo error!! hihi

abg iDAN said...

.. tak ada simpan ke gambar tu, dalam fotopages, photobucket atau video di youtube perbagai? teringin juga nak tenguk..

- just me - said...

efairuz,
suke jugak!! tp sygnya dgn kamera baru ni amik gambar org je byk.. dah aku yg jadik cameraman, camno nak amik gambar aku plak?? huhu.. susah tul nak carik cameraman yg bkaliber mcm aku ni hehe

abg iDAN,
dulu penah buka akaun fotopages. sayangnya nak upload gambar tak boleh2. try puluh2 kali pun tak boleh jugak. tak pandai saya! sudahnya fotopages saya tu tbengkalai sejak saya mula daftar, hmm tahun 2007 smpi skrg hahaha

ada sape2 nak sudi ajarkan?

efa fairuz said...

ala..skarang ni gune je picasa photo album..senang, bleh edit2 terus, siap ade picasa nye program utk edit2 gamba wat collage, pastu siap bleh pilih2 gamba n terus blog kan gamba tuh...

ni link die..

http://picasa.google.com/

p/s: picasa tu kene donlod dulu..pastu bleh la wat picasa web albums..hehe..ala, ko pandai nye explore2 nih..

- just me - said...

efa,
hmm ade gak dgr pasai picasa ni tp tang nak download dulu tu yg maleh tu.. aku prefer mane2 yg login kat net je cam photobucket @ fotopages tu.. plus skrg aku bukan leh online ari2, kat kg internet xde kat umah hehe dah suvey broadband pun signal tak cover smpi umah aku huhu sedey.. nway, thanks for the tip! ;)