Wednesday, November 21, 2007

Semalam di Pantai Chendering..

Sabtu lalu, tiba2 aku rasa ingin melakukan sesuatu yg di luar kebiasaan.. Sejenak aku bfikir, ah-ha! Sunrise di tepi pantai!! \(^-^)/ Stengah jam slps itu, aku dah pun tcegat mhadap laut lepas China Selatan dlm kdinginan & balam2 pagi yg mdamaikan..

Pantai Chendering.. Aduh.. Byk betul kenangan yg tpahat di pantai yg indah ini spjg lebih 5 tahun aku di sini. Sgala suka duka, pahit manis dan bahagia derita ku semuanya aku kongsikan dgn pasir2 yg memutih, ombak2 yg setia menderu serta bayu laut yg bpuput lembut.. Merekalah teman2 setiaku tiap kali aku ke mari.. Merekalah yg terus setia menadah telinga mendengar stiap luahan & keluhanku stiap masa.. Mereka tak pernah jemu, tak pernah merungut apalagi mencemuh dgn rintihanku itu sebaliknya kehadiranku acapkali disambut girang & mesra.. Ya, merekalah teman2ku yg setia!

Di batu2an hitam inilah aku sering bercanda, tkadang melepas lelah thadap perangai manusia yg sukar diduga.. Di sini jugalah aku akan kembali mengimbau memoriku bersama teman2ku yg dahulu.. Memori bsama 'si dia' yg pernah ku rindu.. Memori2 spjg aku berada di sini.. Tkadang, dlm lamunanku itu, tanpa sedar airmataku mengalir.. Ahh memori yg pahit bisa mcarik kembali hati yg pernah tluka satu ketika dulu bila2 masa sahaja.. Biarkan.. Biarkan.. Biarlah semua yg melukakan itu berlalu mengikut ombak yg kan kembali ke laut selepas mhempas pantai...

Air mataku gugur lg.. Kali ini mengenangkan betapa indahnya kenangan sewaktu aku, K Shima, Una & Diena bsantai di pantai ini.. Manis! & aku rindukan saat2 yg kami ciptakan bsama.. Terima kasih teman.. Terima kasih kerna mninggalkan jejak plg indah utk aku kenangi spjg hayatku ini.. :)

Tanpa sedar, mentari mula menampakkan dirinya di celah2 ufuk timur.. Suasana tiba2 btukar rupa.. Suasana yg samar2 td mula mjadi sedikit cerah.. Lautan yg tadinya hanya kehijau2an, mula memantulkan sinar mentari yg keemasan.. Malah cahaya di ufuk timur yg pd mulanya kebiru2an telah btukar pesona mjadi jingga kemerah2an.. Indah!! Indah sungguh ciptaanMu!! Selayaknya segala puji2an itu hanyalah buatMu tuhan..

Dingin! Itulah yg ku rasa tika kakiku mula mnyentuh air di pesisiran td.. Tanpa lengah, terus ku atur langkah ke arah batu2an hitam itu & kulabuhkan duduk.. Ahh enaknya bsantai di tengah2 keheningan pagi yg indah ini sambil mbiarkan ombak berebut2 mcium kakiku.. Tenang skali tanpa ada sesiapa pun yg mganggu.. Damai tanpa hiruk pikuk kesibukan kota.. & aku semakin tenggelam di dalam duniaku sendiri.. Dlm pd itu sempat jua hatiku berbisik nakal, kalau Yo tau pasti dia mcemburuiku.. ;P Haha..

Suatu ketika dahulu pantai ini pernah mjadi saksi terhadap lafaz keramatku, "Batuan hitam di tepian pantai akan tetap teguh biarpun dihempas ombak biru yg mengganas tanpa henti dan belas. Ia akan kekal di situ biarpun ombak kian jauh kerna surutnya laut..." Itulah kata2 yg terluah dari sebuah hati yg remuk & penuh luka hanya kerna seorang jejaka. & tahun demi tahun berlalu, aku kini bangkit dgn jiwa yg lebih kental sebagaimana teguhnya batu2 hitam itu setelah 'dia' berlalu drp hidupku ibarat ombak yg kian surut.. Syabas hati!

Lamunanku putus tiba2 saat hangat mentari mula menyengat mukaku.. Ahh lama benar aku mbiarkan diriku hanyut dlm lipatan sejarah yg takkan mungkin bisa kuubah. Biarpun ingatan itu perit lg menyakitkan, namun harus aku akui pengalaman itulah yg mdewasakan, mematangkan & mengajar aku erti ketabahan. Buat 'si dia' yg pernah melukaiku, tak dapat tidak harus aku ucapkan terima kasih kerana telah mberikan aku satu pengajaran yg tidak ternilai harganya..

Aku bingkas bangun. Waktu dah pun menunjukkan jam 8.30 pg. Hmm jauh benar aku meneroka alam kenangan td. Tak sedar dah hampir 2 jam berlalu.. Dgn langkah yg lemah, aku menuju ke kereta. Sblm beredar, ku renung kembali ke arah laut lantas berbisik...

"Wahai sang camar, senandungkanlah lagu rindu buat teman2ku yg sentiasa diingati tanda ikatan & kenangan di hati yg tidak pernah pudar.. Duhai sang bayu, titipkanlah salamku lewat hembusanmu buat mereka yg pernah hadir dlm hidupku, meninggalkan memori2 tersendiri yg akan sentiasa terpatri di laman kenanganku.. Permisi semua, di lain masa kita kan bersua lg jika ada izin dariNya..."

2 komen:

Anonymous said...

Waduh...sayu dan pilu rintihan hati mu cik Just me...sabar lah wahai Hati, tanpa dugaan, manusia tak akan kenal erti pengorbanan dan kesusahan...

-ky-

- just me - said...

Ky, thanks.. :)

U know, seorg teman pernah berpesan padaku: "Biar langkah kita perit asal kita tak jatuh, biar jalan kita berliku asal matlamat kita satu"

Terkadang, kesayuan & kepiluan itu perlu diluahkan agar hati tak lemas dlm lautan yg dipenuhi rintihan tak bertepi..

Senyum sokmo! ;)