Friday, April 18, 2008

Larut & Hanyut...

Dah 2 minggu aku pulang ke sini. Sepanjang tu jugak laa bumi darul iman ni dilanda panas terik yg memeritkan kulit. X kurang membuatkan pusat kesihatan dipenuhi dgn student2 yg demam & batuk. Cuaca yg mbahang mbuatkan air dlm botol mineral 1.5 liter kejap je habis. Pun lebih senang duduk dlm lab yg berhawa dingin drp duduk dlm bilik yg kipasnya dipasang pd tahap maksimum. Xterasa pun sejuk dr kipas tu benornye. Hujan pun dah lama x turun. Kereta aku jgn cakap laa.. Bdebu x hengat punye!

2 minggu ni aku byk bfikir.. Merenung kembali apa yg aku dah buat. Aku dah terleka.. Tertarik & terikat dgn perkara2 yg x sepatutnya aku buat. Bukannye aku x sedar. Aku perasan keadaan aku yg distracted ni. Tp... bila aku toleh ke belakang utk kembali smule ke pangkal jalan, aku nampak pangkal jalan tu sayup sgt di pandangan aku. Mbuatkan aku malas utk bpatah semula. Lalu kembali terleka dgn apa yg berada di sisiku..

Aku gembira. Aku enjoy. Tp ada lompang yg wujud. Aku pandang ke depan. Tempat yg aku ingin tuju jelas kelihatan namun sesaat kemudian jalannya mula kabur. Teragak2 pula aku melangkah. Selebihnya aku diselubungi rasa malas. & again, aku kembali terleka dgn apa yg ada di sekelilingku..

Berkali2 aku tersedar. Berkali2 jugak aku tersentak dr anganan & khayalan. Namun aku tetap lena kembali. & aku sedar yg aku sengaja membiarkan aku kembali diulit mimpi2 yg mengasyikkan, wpun hakikatnya aku masih punya banyak tugas & tanggung jwb yg perlu aku lunaskan. Tp....... Arrghh!!!! Kenapa aku malas sgt ni???!!!

IJA, WAKE UP!!!!!

2 komen:

Tinta said...

Aku pun rase mcm malas jer...Nak bagi alasan laptop rosak dah ada laptop baru...Kadang2 rase menyesal dgn ari2 yg aku lalui tanpa pengisian yg sepatutnya...tp esk aku buat gak bnda yg sama....huhu...

- just me - said...

Haa.. tula pasal.. Hmm, ada tak sape2 yg nak kejutkan aku dr lena diulit mimpi2 & khayalan indah ni??

Atau..

Ada tak sape2 yg boleh tarik & pimpin tangan aku ni utk sama2 menyusuri satu arah yg pasti??

Hmm...