Thursday, October 6, 2005

Klu kita lihat, kita hanya akan dpt ape yg kita lihat..

Pas subuh pg td aku xtdo sgt pun.. Juz layan mata jek.. Pas kuarkan kete, mandi, & siap2 gi kampus.. Awal ooo gih kampus pg ni, kul 845pg dah kuar umah.. Wpun x bape cukup tido, tp aku xde laa rase ngantuk.. Rase lesu skit je.. Smpi2 kat kampus, Dayah gi lab & aku lepak kat foyer FST.. Sempat le aku summarized 1 jurnal sblm aku dpt msg dr Dayah, gtau En Zul dtg wat spotcheck!! Hahaha.. sib baik x terus blk umah pas anto Dayah td.. So terus gi lab n discuss skit ngan En Zul, kejap je die stay.. Ade laa dlm 30 minit.. Tp dlm masa setengah jam tu, ade byk menda menarik yg die gtau...

Kesahnye die tegur kitorg sbb kitorg menulis mase die bcakap.. Die kata die x suke dgn org camtu sbb bg die, die lebih suke org dgr, fahamkan & baru ekstrak isi2 penting drp ape yg die ckpkan.. Then die ade sebut ttg prinsip org Perancis.. Katanye, "Klu kite tgk, kite akan dpt ape yg kite tgk.. Klu kite tgk & buat, kite akan dpt hasil drp ape yg kite buat.. Tp klu kite tgk, buat & berfikir, kita akan dpt menjana & kaitkan dgn ape yg kite dah tgk & buat..." Hmm paham ke? :D

Ok laa.. Analoginye cani.. Misalnye alam semulajadi ciptaan Tuhan nilah kan.. Klu kite tgk, kite dpt laa ape yg tgk.. Keindahan pelangi, laut nan biru, sawah nan hijau, etc. & kita tau tu semua Allah yg jadikan.. Tp klu kite tgk, kite renungi & hayati ape yg Dia dh jadikan.. Contohnye, nape ye Allah jadikan setiap sesuatu tu ade 7? Ekceli, klu kite kaji, sebenarnye bumi ada tujuh lapisan, langit ade 7 lapisan, & byk lg.. Malah manusia sendiri diciptakan dgn 6 org lain lg yg menyerupai kite... Tp kenapa 7?? So, drp tafsiran, kajian, renungan & penghayatan tu, kite akan memperoleh sesuatu.. & ape yg kite peroleh tu akan berbeza bg stp individu, bergantung kpd cara die bfikir & mentafsirkan ape yg die dah tgk, buat & kaji...

Hahaha.. mungkin ade yg x paham kot ape yg aku cube nak ckp tp whatever pun, aku suke dgn ape yg die dh ckpkan.. & I learned something from him today... :D Then, dlm kul 11 camtu aku gi cc jap, kul 12 plak gi umah Pn Laili sat.. Die nak jumpe aku pasai jualan gerai smalam.. Pas selesai mengadap kedua2 org penting nih, aku pun balik utk tido hahaha.. Yg bestnye, aku sempat ler mengaco sorg hamba Allah ni... Baru bangun tido upenye.. Best btul nyakat die... :D Jgn mara aaaa... ;P

Again, this evening aku & Dayah incharge jaga gerai lg.. Infact spjg Ramadhan ni kitorg kena btugas.. Hmm byk lauk Pn Laili bwk arini.. Dgn patin masak tempoyak, keli masak sambal & masak lemak cili api, ayam masak rendang & masak merah, ayam goreng berempah, pucuk ubi masak lemak, sayur kacang panggang, ehh.. mcm2 laa lagi..!! Meriah gile meja smpi x menang tgn kitorg dibuatnye dek org yg dtg skali ramai.. :D Pun berbuke kat gerai je, tp x mkn pun.. Duk minum cendol smpi licin 1 gelas hehehe.. Ntah le, x lalu lak nak mkn lauk-pauk yg semenye nmpk sedap tuh.. Xde nafsu lak jdnye.. Agaknye nilah yg makcik2 jual lauk kat depan hostel tu rase kan.. Nak2 pulak bile tgk lauk sendiri... :D

After that dlm kul 7.15 tu aku ngan Dayah pun blk umah.. Mandi2, solat & siap2 gi terawih.. Alhamdulillah, arini aku dpt pi terawih kat Masjid KUSZA lg... Aku hrp spjg aku kat sini, aku leh bjemaah stp mlm kat sana.. Ameen.. :) Skrg aku kat cc, on duty :D Nmpknye 2 3 minggu jugak le rutin aku camni.. Hrp2 aku x flat jek :D Apepun, aku enjoy dgn ape yg aku buat wpun penat.. \(^-^)/

0 komen: