Sunday, October 2, 2005

Kehidupan ini terlalu indah utk ditangisi...

Hari ni aku baru je tamatkan cerita Cinta Nasi Lemak karya Saudara Nizam Zakaria.. Betapa bab2 terakhirnye menyentuh hati & perasaan aku lantas mengundang keinsafan dlm diri... Aku mule tersentuh bile baca ttg perbualan antara Jali & Zul lepas Zul confessed ttg ape yg die cube sembunyikan selama ni...

“Bang... Kehidupan ini penuh dengan keindahan. Di dalam sekecil-kecil hama pun ada keindahannya jika kita pandai mencarinya. Kadangkala saya dapat melihat terlalu banyak keindahan di depan saya sehinggakan saya rasa saya tak mampu menerima kesemuanya di dalam kepala saya... Boleh pecah kepala saya dibuatnya. Mungkin sebab itulah saya mahu jadi pelukis. Saya mahu membekukan keindahan yang saya lihat dalam bentuk lukisan... Tapi saya hairan mengapa terlalu ramai orang yang saya jumpa tak dapat melihat keindahan yang saya lihat—”
“What are you getting at?” tanya Zul berpaling ke arah Jali.
“Bang... Abang tidak boleh habiskan masa abang fikir tentang kisah lampau abang. Abang tidak boleh selama-lamanya hidup dengan bebanan memikirkan sama ada Art akan maafkan abang atau tidak. Kehidupan ini terlalu indah untuk itu semua, bang.” Jawab Jali. Dia memegang tangan Zul dengan erat.

By that time aku tibe2 tersedar.. Mmg betul.. Kehidupan ini terlalu indah utk itu semua... & terlalu indah utk ditangisi... Saat tu aku rase betapa ruginye aku... Rugi sbb aku dah bazirkan 3 setengah thn ni dgn menangisi apa yg telah tjadi pd diri aku & dlm hidup aku... Betapa aku dah bazirkan 3 setengah thn yg penuh keindahan tu dgn melayan prsn sedih, kecewa, marah, benci & kesal aku tu... Aku dah terlepas byk perkara dlm tempoh hmpr 4 thn ni rupenye... Ruginye......
Aku teruskan lg pbacaan aku dgn prsn aku yg bcampur baur tuh.. Smkn aku mhampiri phujung cerita, aku jd makin sebak....

“Abang rindu sangat dengan Mah.” Kata Ariffin dengan suaranya menahan sedu.
“Mah tahu, bang.” Jawab Sarimah sambil tersenyum manis. “Sebab itulah Mah nak berjumpa dengan abang.”
“Kenapa, Mah?”
“Mah nak abang jangan fikirkan sangat tentang Mah, tentang Anisah, tentang mak dan abah. Mah tahu abang rindukan kepada kami, tapi abang tak boleh fikirkan sangat tentang kami. Kami dah tak ada lagi, bang.
“Sekarang abang pula ada kehidupan abang sendiri. Abang tak boleh jadikan pemergian kami sebagai sebab mengapa abang perlu bersedih sehingga sekarang. Abang perlu meneruskan kehidupan abang tanpa kami—“
“Mah tak faham... Abang selalu rasa kesunyian. Abang tak ada tempat untuk mengadu kalau abang kesunyian dan sedih!”
“Bang... Abang tahu tak ramai orang yang sayang dengan abang? Tapi kenapa abang tutup hati abang kepada mereka?”
“Abang takut kalau abang akan kehilangan mereka seperti abang kehilangan Mah...”
“Bang, semua manusia yang dilahirkan ke dunia ini akan mati... Jadi, kita perlu menggunakan masa hidup kita dengan sebaiknya, seperti merasa bersyukur bahawa ada orang yang sayang kepada kita dan berterima kasih kepada mereka.”
Ariffin termenung memikirkan kata-kata Sarimah tadi. Dia reda. Dia menganggukkan kepalanya dengan perlahan.
“Satu lagi, bang... Jiwa abang terlalu kacau. Abang terlalu marah, terlalu membenci. Abang tak boleh jadi macam ni selamanya.”
“Abang tahu Mah... Abang tahu.”
“Mah tak nak abang jadi macam ni lagi. Mah nak abang bahagia... Kebahagiaan abang berada di tangan abang sendiri... Bukan di tangan Mah, Anisah, mak dan abah. Abang sahaja yang mampu memastikan hidup abang bahagia, bukan orang lain.”
“Jadi apa yang perlu abang lakukan, mah?”
“Abang tahu jawapannya sendiri... Jawapannya ada dalam diri abang.” Sarimah menudingkan jarinya yang kecil ke dada Ariffin.
“Terima kasih, Mah...” ucap Ariffin dengan perlahan.
“Mah perlu pergi.”
“Bila abang boleh jumpa Mah lagi?”
“Bang... Diri Mah sentiasa ada di dalam diri abang. Di dalam hati abang.” beritahu Sarimah sambil tersenyum. Dia mencium pipi abangnya itu sebelum dia berdiri lalu berjalan di atas bumbung sambil melambaikan tangannya kepada Ariffin. Beberapa detik kemudian, kelibatnya terus hilang di telan kegelapan malam.
Ariffin menarik nafasnya dalam-dalam. Dia menangis seorang diri. Dia memikirkan tentang kata-kata adiknya tadi. Mungkin ada betulnya kata-katanya itu. Mungkin dia perlu berubah. Dia perlu memikirkan tentang orang-orang yang menyayanginya sekarang dan berhenti memikirkan tentang detik hitam di dalam hidupnya dari terus membelenggu dirinya sampai bila-bila. Apa yang pasti sekarang, dia bertekad untuk mengubah jalan hidupnya ke jalan yang lebih baik dan bererti buat dirinya dan buat orang-orang yang menyayanginya.


Air mata aku meleleh dgn x dpt ditahan2 lg... Sedih, sebak, sayu, pilu... Semuanye bgabung mjadi satu & membuatkan air mata aku makin laju.. Kenape aku jd sebegitu sedih?? Aku sedih sbb aku sebenarnye pernah & masih lg mbiarkan diri aku dibelenggu detik2 hitam yg pernah aku alami satu masa dulu... Sedihnye... Bile aku baca perenggan yg terakhir tu & bile aku baca ttg kematian Jali & kesedihan Zul sbb x sempat menyatakan perasaannya pd Jali, tibe2 aku terfikir.. Klu laa ditakdirkan arini adalah ari terakhir aku utk menghirup udara kurniaanNya, alangkah ruginye aku klu aku x sempat britau pd org2 di sekeliling aku, yg aku menyayangi mereka sepenuh hati aku...

Terus aku terbayangkan wajah mak, abah, keluarga & insan2 yg rapat dgn diri aku... Aku jd rindu pd mak & kg... Klu laa aku ade sayap, aku terbang blk ke kg skrg jugak... So lps maghrib td aku terus gi cari pondok telefon & call umah.. Tp xde org kat umah.. Aku jd sedih sgt.... :( Mase tu aku dok pk2, "klu laa aku x sempat.." Aku rase nak meraung je kat phone booth tu.. Ntah kenape aku rase lonely...

But then, suddenly azan isyak berkumandang... Aku terdiam sekejap... 'Ya Allah, aku tak keseorangan rupe2nye di dunia ni... Aku masih ada Dia....' & air mata aku mengalir lg... Cepat2 aku cr surau & aku mengadapNya... Aku menangis... Aku mengadu pdNya... Tenang.. Lapang rasanya dada... Hmmm elok2 aku dah solat isyak tu, aku dpt pggln telefon drp seseorg yg mmg aku sentiasa rindui & nantikan dr td... Pggln telefon drp dia melegakan aku & aku sgt2 gembira dgn pggln tu... Aku tau die risau sbb dgr & tau aku nangis... Tp percayalah, aku sgt2 gembira mase tu... :')

Dlm kul 930mlm aku call umah lg.. Kali ni dpt ckp dgn mak..Mase ni aku dah x dpt thn sebak... Aku ckp yg aku rindukan die smbil nangis.. First time aku call mak aku, britau aku rindukan die & umah, & cakap smbil nangis... First time!!! Lame aku sembang ngan mak aku.. Besenye kejap2 je sbb aku ni sbnrnye jenis yg jrg2 call umah klu xde hal2 penting... Mesti mak aku terkejut dpt call aku smbil nangis2 tuh.. Apepun, aku puas ati & lega sbb akhirnya aku ckp jugak ape yg selama ni tbuku dlm hati aku.. :)

Pd sesape pun di luar sana, ingat laa selalu.. Hidup kita di dunia ni hanya sementara... Kita tak tau pun bile giliran kita akan tiba utk meninggalkn dunia yg fana ni.. So, klu laa korang rase syg kat sesape, luahkan laaa.. Peluang tu takkan dtg berkali2 utk korang luahkan ape yg tersirat dlm hati korang tu... Biarkan org2 di sekeliling korang tau perasaan korang yg sebenar2nye... Sbb kita tak tau adakah kita punya cukup waktu utk mengucapkannya....

0 komen: