Thursday, December 22, 2005

Anjakan Paradigma...

Hmm klu sebut frasa 'anjakan paradigma' ni mengingatkan aku pd cite Gila2 Pengantin Remaja :D bunyi frasa tu cam bombastik je kan? Tp ringkasnye, stp org akan mengalami perubahan dlm hidupnye.. Sama ada ke arah yg positif ataupun negatif, hanya yg empunye diri menentukan.. Yelah, bak nakhoda yg melayarkan bahtera, dah tentu arah pengemudian kapal & kuasa ke atas anak2 kapal sumenye 100% dipikul & dipertanggungjawabkan oleh sang nakhoda.. Sama jugak laa.. Klu raja baik, maka sekalian menteri2, tentera2 & rakyat jelata pun baik laa & begitulah diibaratkan hati kita selaku 'raja' & setiap anggota badan kita sbg 'rakyat jelata'..

Tipu klu seseorg tu kate yg die sebenarnye masih spt dulu, x berubah skit pun walau seinci.. Hakikatnye, kite sume takkan berada di takuk yg lame.. Cth plg mudah, klu dulu kite bsekolah, skrg bkerja.. Klu dulu kite duk kat utara, skrg dh duk kat selatan (dah tentu cara hidup kite pun dipengaruhi oleh masyarakat setmpt & teman2 kite waktu tu).. Klu dulu single, skrg dh couple.. Klu dulu bujang, skrg dah kawin... Haa sume tu menunjukkan yg kite sume melalui peningkatan demi peningkatan dlm hidup kite.. Itulah perubahan namanye.. :D Sesape yg berubah ke arah yg lebih positif, alhamdulillah, syabas!! Tetapi pd sape2 yg dah tsilap memilih arah & telah cenderung ke arah yg negatif, berubah lah.. X ade istilah terlewat utk kembali ke pangkal jalan... :) Kite manusia kan??? Takkan dpt lari drp melakukan kesilapan & lalai dlm menunaikan tanggung jawab kite sbg hambaNya di muka bumi ni.....

Kdg2 aku takut gak nak ckp2 ttg mende2 cani.. Takut je de org kate 'ala mcm laa diri sendiri tu baik sgt!!' Aku pn sedar yg aku ade byk kekurangan & kelemahan.. Tp skrg2nye aku x biarkan diri aku terus2an tuk melakukan & berada dlm kesalahan tu.. Aku akan cube berubah.. Klu xpun byk, skit laa kan.. :) Tp skrg2nye aku ttp cube tuk perbaiki diri aku.. Lgpun, bile ckp2 ttg mende2 cani, scr x lgsg aku muhasabah diri aku sendiri.. Mengingatkn diri aku jugak spya x terus2an hanyut dibuai mimpi2 indah & melekakan.. Pd sesape yg ade amik iktibar drp repekan2 aku kat sini, bagus laa.. Plus, aku xpenah pakse sesape tuk baca sume ni :P hehe

Bile ckp ttg perubahan2 yg berlaku dlm hidup kite, perasan x yg bile kite dpt capai sesuatu, kite scr x lgsg mengorbankan sesuatu yg lain.. Misalannye, dia bjaya dpt 8A dlm PMR tp dia tpaksa tgglkn umah & kg halaman sbb bpindah masuk skolah b'asrama penuh.. Die dpt keje yg baik & dpt kenaikan pgkat+gaji, tp sume yg dulu adlh kwn2nye dh btukar jd seteru.. Takpun, die skrg dh pn bkahwin & akhirnye dpt hidup dgn wanita pujaannye suatu ketika dulu tp die kehilangan semua bntk kebebasan yg die ade smsa bujangnye dulu.. X kisah la sama ada ape yg kite dpt arini memungkinkan kite alami risiko yg buruk atau sebaliknye, kite ttp akan kehilangan sesuatu stlh mdpt sesuatu.. Dlm erti kata lainnye, 'When u get one, u lose one'...

"Unbelievable??? Believe it"...

0 komen: