Wednesday, December 28, 2005

Aura Cinta...

.
Smlm aku baru je berjaye abihkan sebijik novel karya Aina Emir.. :D Atlast, stlh sekian lame baru aku dpt abihkan sebijik novel.. Tupun mkn mase 2 ari.. Slalunye aku abihkan dlm ari yg same gak tp tulah, hambatan mase x mngizinkn aku bsenang2 lg cm dulu.. Especially tuk bace novel laa kan.. Yelah, skrg byk kena ngadap jurnal2 tuh.. :D

Komen aku.. Novel yg best!! Hahaha.. Aku rase dlm byk2 novel yg aku bace, jrg yg aku kate x best hehe.. Sume best.. Wpun kdg2 plot cite same jek, tp bg aku stp penulis ttp ade cara & gaye pceritaan mereka sendiri.. :D

Drp novel tu aku dpt wat bbrp kesimpulan...
1. Wpun betapa suci & hebatnye cinta sejati, cabaran & dugaan pasti akn hadir utk menguji keteguhan & kesungguhan psgn tu.
2. Wpun seseorg lelaki tu dah punye komitmen (isteri, tunang, kekasih, etc), x mustahil utk die jatuh cinta lg kpd wanita lain sdgkn die masih cintakn yg pertama tu..
3. Jgn tll cpt menuding jari & menyalahkan org yg ketiga sbb x semestinye yg ketiga tu perampas, jahat, miang, gatal, etc. sbb mungkin sudah ditakdirkn ada cinta antara mereka.. Mungkin juga ade kekurangan & kelemahan wanita yg tdahulu tu shgga dpt ditampung oleh yg ketiga tu..
4. Jgn pakse diri menerima seseorg yg bukan kite cinta semata2 kasihan, simpati atau utk mengubat kekecewaan hati pd waktu tu.. Pun jgn tipu diri sendiri utk menerima pengganti apetah lg utk mengahwini seseorg yg x kite cinta atau terima spnuh ati/seikhlasnye..
5. Jgn terlalu cpt mengaku kalah & bserah kpd takdir semata2, sebaliknya kite perlu berusaha utk mengubah takdir krna sesungguhnye Allah xkan mengubah nasib sesebuah kaum melainkan atas usaha kaum itu sendiri..
6. Walau camne pun dugaan & rintangan yg melanda namun klu dah jodoh, akhirnye pasti akan tetap bersatu... :)

0 komen: