Tuesday, September 27, 2005

Cari, Cari & Teruskan Mencari...

Pagi2 td lg aku dpt msg drp member aku.. Dulu die amik Sains Kimia, kire satu course le eventhough aku amik Kimia Analisis.. So cam bese laa, pas lame x btukar2 cite nih, mestilah soalan cepumas yg akan kuar, "Dah dpt keje ke blum???" Adepun member aku nih die cite laa, die skrg keje as a supervisor kat Plaza Tol Bentong, & dgn gaji diploma.. Die kate, dlm byk2 apply, tu je yg dpt.. Sedih aku dgr.. Yelah, mmg laa betul kan.. Dah dpt keje tuh kire dah bsyukur seribu rahmat dah klu nk dibandingkan dgn diorg2 yg nganggur lg kat luar sane tuh... Aku kate aku sedih sbb bile kenangkan punye laa susah payahnye blajo kimia.. Dgn formula2 kimia, tindakbalas2 kimia, bahan2 kimia, struktur2 bahan kimia & segala mcm kimia lg, tu aje yg graduan kimia mampu dpt... Tak berbaloi rasenye.. Tp tulah hakikatnye zaman skrg.. Ape yg bljr kat universiti, takkan same dgn keje yg kite dpt nnt.. Someone told me that...

Ekceli, mase aku dah final sem tu aku ade gak terpk.. Dah grad sok nak keje ape ek? Keje cane yg aku nak wat? Aku mmg leh apply ke ape yg aku dah blaja 3 thn tuh mase aku keje nnt? Larat ke aku nak keje yg libatkan bhn2 kimia ni seumur hidup aku? Ehh.. dah cukup matang ke aku nak keje nih? Rase cam muda sgt je utk digelar chemist... hehehe... Slps psoalan demi psoalan, akhirnye aku decide utk terus smbg blaja & now, here I am... Masih mencintai KUSTEM.. ;) Hahahaha..

Rase2nye ramai yg seangkatan dgn aku, baik dak2 final year, baik dak2 fresh graduate, even dak2 yg dah setahun nganggur, dok pk sume2 tu.. Mcm2 nak pk.. Mane nak bayo balik duit PTPTN, mane nak jwb soklan famili/sedara mara/kaum kerabat yg sokmo2 duk tanye, "Dah dpt keje ke belum?","Bile nak keje?","Keje kat mane skrg?","Keje sbg ape?".. Ehhhh mcm2 laa lg...!! Seme tu kdg2 jd pressure pd diri sendiri.. Agaknye sbb tulah ramai yg tjebak dlm aktiviti2 tak sihat esp. lumba haram, lepak, dadah & the list goes on......... Sedih laa... Tambah2 plak klu diorg2 nih sebangsa... Rase sgt sedih..... :(

Adepun, based on survey yg Majlis Tindakan Ekonomi Negara wat, didapati seramai 18,070 atau 27.4% drp anggaran 65,900 penganggur peringkat 'tertiary' pd suku thn keempat 2004, adalah lpsn ijazah....!!! Aramak.. tepuk dahi aku cani.. So ekoran drp survey tuh, Pengarah Pusat Pembangunan Keluarga UM, Prof Dr Abd Rahim Abd Rashid pun wat ulasan.. Katanye ade 9 ciri utama yg perlu ade bg graduan utk memudahkan diorg nih dpt keje.. & ciri2 nye adalah [cm nak umumkan calon pemenang anugerah era lak hahahaha :P]...

  • Maju & bdaya saing [yupsss, thats rite.. tp jgn smpi jatuhkan org lain dgn cara tak elok dah lerr...]
  • Berketrampilan & berpersonaliti unggul [unggul???]
  • Mpunyai pengetahuan & kelayakan yg sesuai dgn kerjaya [yg ni btentangan dgn ape yg aku sebut kat atas]
  • Menguasai kemahiran berkomunikasi [sgt2 bsetuju.. tp jgn ler tlebih ramah lak hehe]
  • Bsikap positif & bsemangat tinggi [jgn hangat2 tahi ayam dah lerrr]
  • Beretika & mpunyai integriti tinggi [etika tu ape ek?? adik beradik atikah ke??? ;P]
  • Mpunyai kemahiran sampingan [klu pandai mjahit ke memasak ke.. aci x?? :D]
  • Mpunyai kualiti intelektual [yg ni aku x bape nk paham... hmm... :-/]
  • Memanfaat kemahiran teknologi maklumat & komunikasi [ni x tmasuk bgayut bjam2 kat opis @ duk bchatting kat YM ek... hehe]

So to all the 'not yet employed' graduates out there, wish u all the best in your 'hunting'... :D Memilih boleh tp bpada2 laa.. Jgn lupe mjunjung langit & bpijak di bumi nyata... Yakin, sabar, tabah, jgn mudah putus semangat - ni sume basic dlm hidup... Yg penting kite mesti ikhlas, jujur & amanah dgn ape yg kite nak buat.. Insya-Allah, rezeki Allah tu ade dimana2.. Tinggal kite nak cari & usaha skit je... Yg bulat takkan dtg bgolek, yg pipih takkan dtg melayang... Akhir sekali, berdoalah kepadaNya semoga dipermudahkan segala urusan kita & bertawakkal lah.... :D Ni pun peringatan utk diri aku sekali...

Wallahua'lam

0 komen: