Friday, September 23, 2005

Dah lame upenye....

Semalam mase tgh duduk2 kat cc, tibe2 pakngah dtg kat sebelah aku.. Die tanye camne ngan aku nyer master.. Well, frankly speaking aku mmg blur dgn ape yg aku kena wat.. Membrane.. Something yg aku x penah tbayang lgsg utk kaji & hasilkan.. Tp utk master aku nih, aku siap kena develop & cari formulation tbaik utk hasilkan a high performance or so called superior membrane!!! Perrghh!! Mungkin laa klu ade yg perasan.. Aku manyak mengeluh ttg susahnye nak wat tesis ni.. Byknye keje.. Got lot of things 2 do.. Lom masuk lg kekangan2 lain spjg aku kat sini... Yesssss.. Kdg2 lemah semangat dibuatnye.. Besides aku x penah lak wat final year project.. So everything is new 2 me.. EVERYTHING!!! Aku nih diibaratkan budak darjah 1 yg baru nak blaja mengeja.. Buta huruf klu nak dibandingkan dgn budak2 yg penah masuk tadika & dah tau eja perkataan2 dlm kamus bgambar... & semua ni aku ckp & luahkan pd pakngah...

Then, pakngah started to speak.. Sort of motivate.. Maybe a guide or support.. Dunno.. Dia kata, stp org kena tahu ape matlamat dlm stp perkara yg dilakukan.. Maksudnye klu kite wat A, kite kena target utk jdkan A tu B ke, C ke, D ke... Semua tuh bmula dgn 1 benda iaitu otak.. Jirim kelabu kita tu akan merancangkan semua mende, every single steps.. & seterusnye akan ditafsir oleh 2 elemen iaitu hati & akal... Akal yg waras akan membuat pertimbangan yg sewajarnya manakala hati atau perasaan kita yg dipengaruhi emosi turut memainkan peranan dlm mencernakan ape yg dismpikan oleh otak td... Akal akan membuatkan kite menimbang stp perkara yg kite lakukan.. Baik ke.. Buruk ke.. Betul ke.. Salah ke... Manakala hati kita td akan mewujudkan perasaan2 spt tension, putus asa, lemah, sensitif & sebagainye... & gabungan kedua2 akal & hati kite tu nnt akan mhasilkan satu keputusan yg akan dilaksanakan pulak oleh kaki & tangan kita.....

Yg pasti, kedua2 akal & hati tu memainkan peranan yg penting dlm menentukan hala tuju manusia sbb klu kite gunakan dgn baik, jujur & ikhlas, maka hasilnya juga baik insya-Allah... Klu kite dah salah gunakan, maka terjebak laa kite dlm hal2 yg sepatutnye kite elakkan... Pakngah kate lg, kite x boleh nak abaikan salah satu drp kedua2nye ni.. Bile aku tanye sbbnye, pakngah pun jwb.. Sbb tulah Allah jadikan manusia ni ade hati, ade perasaan, ade akal... Berbanding dgn makhluk2 lain, perasaan & akal tulah yg jadikan manusia tu berbeza & unik... Nape Allah berikan anugerah & rahmat tu pd manusia?? Kedua2nye utk kite gunakan.. Allah takkan jdkan sesuatu tanpa sbb kan..

Cube bygkan manusia tanpa perasaan.. Mesti kite tak tau pun ape itu gembira, ape itu sedih, camne rasenye kecewa, bagaimana plak rasenye bahagia... Mesti manusia akan jd makhluk yg 'dingin' tanpa perasaan2 tu... Lame aku renung & fikir ttg ape yg pakngah cube nak smpikan... Akhirnye aku paham jugak.. Betapa manusia nih perlu bsyukur dgn kurniaan2Nya yg tak ternilai tu.. Terase betapa kerdilnya diri ni disisiNya.. Yelah, bape kali dlm hmm jgn kata sehari, dlm seminggu pun, bape kali laa kite bersyukur pdNya dgn ape yg Dia dh berikan pd kite..??? Bile dah ckp2 camni, baru aku sedar.. Aku sebenarnye dah lame x muhasabah diri sendiri......

Aku rase, klu laa kite sentiasa muhasabah diri..kenal sape diri kite..slalu sedar diri kite ni sape di bumi Allah yg luas ni, pasti kite takkan semudah itu mengeluh, takkan semudah itu berputus asa, & takkan semudah itu merasa lemah... Allah sentiasa menunjukkan jln bg hamba2Nya.. Tinggal kite nak cari & menemui jln tu aje.. Allah takkan menduga di luar kemampuan hamba2Nya, kan...?? :)

Wallahua'lam...

0 komen: