Wednesday, September 21, 2005

Nisfu Syaaban...

2 mlm lepas seluruh umat Islam menyambut Nisfu Syaaban.. Dlm pd tu aku dikejutkan dgn pertanyaan, "Eh nisfu syaaban tu ape ek??"... Astaghfirullah.. Sedih aku bile dgr soklan tuh... Klu laa Valentine's Day, Friendship Day, New Year, etc. diorg tau jek.. Siap compose mail manyak2 lg.. Tp sedihnye bile hari yg satu nih dilupekan... Mane silapnye..??????

Aku rase laa.. Mesti ramai kat luar sane tak kisah pun dgn mlm Nisfu Syaaban ni.. Ntah2 diorg x tau pun yg mlm tu mlm Nisfu Syaaban... Org lebih tau & ingat pasai Anugerah Era & plawanan bola sepak Selangor vs Terengganu kat stadium KT.. Nasib baik AE'05 & perlawanan bola sepak bukan jatuh pd mlm yg same.. Haaaiii ntah le.. Aku hrp2 akan dtg kesedaran bg mereka2 yg alpa nih... & ni peringatan utk diri aku jugak...


Diam x diam, Rejab dah berlalu.. Skrg kite dlm bulan Syaaban.. Mlm Nisfu Syaaban pulak segala buku2 amalan kite spjg setahun ni diangkat ke langit & ditukar dgn buku yg baru... Klu tiap2 permulaan thn baru kite sume dok sibuk2 ngan azam baru... Tp nape kite x pedulikkan langsung mlm yg satu nih?? Sekurang2nye kite menginsafi & muhasabah diri sendiri.. Dlm mase setahun lepas.. Ape yg kite dah buat..? Ape yg kite dah isikan dlm buku amalan kite tuh..? Byk yg baik ke.. atau byk yg buruk ke...? Penah ke kite pk seme tu?

Bile duk pk2 smule, rasenye syawal baru je berlalu.. Ni ramadhan dah akan kembali menjelma... Teringat plak mase gih terawih thn lepas dgn housemate aku kat Masjid KUSZA... Aiseh.. nak menitis lak air mate rasenye... Windunye kat diorg sume.. Windu kat kenangan2 kitorang same2... Yelah, eventhough ade cacat cela kat sana sini, tp adat laa kan.. Takde ape yg sempurna kat dunia ni...

0 komen: